Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Západočeské skiareály chtějí utnout kupčení lyžařů s jízdenkami

  10:01aktualizováno  10:01
Majitelé šumavských lyžařských areálů se chtějí bránit zneužívání skipasů. Hodlají proto investovat do moderních odbavovacích systémů, které jsou schopné rozeznávat totožnost lyžaře. Letos to však ještě nebude.

Na šumavském Špičáku v budoucnu chtějí mít moderní odbavovací systém, který rozezná totožnost lyžařů. | foto: Daniel Beran, MAFRA

Pětadvacetiletá lyžařka Lenka, která na Špičák jezdí pravidelně, je studentka a nemá peněz nazbyt, tak se snaží uspořit, kde může. Je zvyklá, že ráno koupí na Špičáku celodenní jízdenku, která loni stála 520 korun a letos 540 korun. Jezdí na ní od půl deváté ráno do 11 hodin a pak ji někomu přeprodá za 400 a odchází na běžky.

"Jízdenky jsou pro mě drahé, nemůžu si lyžování jinak dovolit," říká Lenka.

Podle Vladimíra Kasíka, spolumajitele sportovního areálu na šumavském Špičáku, záleží na morálce lyžařů. "V alpských střediscích si to nedovolí, u nás bohužel ano," postěžoval si Kasík.

Zneužívání jízdenek potvrzuje i majitel areálu Nad nádražím v Železné Rudě Ladislav Zísler.

Špičácký areál v budoucnu hodlá investovat do nového odbavovacího systému, který dokáže rozeznat majitele permanentky. "Zneužívání jízdenek je nešvar českých hor a nám unikají velké tržby, což je špatně," uvedl Kasík, který ovšem nedokáže odhadnout, o kolik areál přichází peněz.

Kasík upřesnil, že nové odbavovací systémy umí rozlišit majitele permanentky tak, že při prvním průchodu turniketem kamera sejme asi sedm nebo deset základních znaků lyžaře, který projíždí, a tyto znaky konfrontuje při každé další jízdě.

Nový odbavovací systém podle Kasíka stojí kolem pěti milionů korun, které by se areálu měly vrátit. "Zatím jsme ovšem nový odbavovací systém do investic nezařadili, máme jiné priority," podotkl Kasík.

Na Špičáku se totiž v nejbližší době bude stavět nový vlek, parkoviště, rozhledna, a až pak možná přijde na řadu nové odbavování.

A jak je tomu v areálu Nad nádražím v Železné Rudě? "Naše odbavovací zařízení neumožňuje vizuální kontrolu," uvedl Zísler. Zneužívání se brání tím, že dělají pravidelné kontroly návštěvníků.

Kontrolují vícedenní a celoroční jízdenky na čip, a pokud fotografie na ní neodpovídá, bez náhrady ji odeberou. U krátkodobých jízdenek se totožnost zkontrolovat nedá, ale tam ke zneužívání podle Zíslera tak často nedochází.

"Protože lyžař si u nás kupuje deseti nebo dvacetijízdný skipas, a ten je přenositelný. Nad nádražím si může návštěvník koupit i dvouhodinovou nebo tříhodinovou jízdenku. U té se ale předávání nevyplatí," uvedl Zísler, který také plánuje investovat do moderního odbavovacího systému.

V Krušných horách na Klínovci lyžaře fotí kamera

Naopak v Krušných horách už provozovatelům sjezdovek kamery pomáhají. Například Skiareál Klínovec je jedním z prvním českých středisek, která si začala lyžaře při prvním použití permanentky nenápadnou kamerou fotit. Pokud dopoledne jezdí na skipas malá slečna a odpoledne se s ním pokouší na vlek dostat vysoký muž, kontrolor jízdenku zablokuje.

"Tohle je likvidace lyžařů. Vždyť si vemte, že teď budou chtít za celodenní permanentku na Klínovci 590 korun. To je strašně moc. Když jsou u vleků fronty a člověk, místo aby jezdil, většinu času pročeká, taky mu vlekaři nevrátí část peněz," zlobí se pětatřicetiletý Martin. Proto prý letos vyrazí na Klínovec jen jednou - aby se podíval na novou lanovku Suzuki.

Novinku v podobě turniketů, které si lyžaře fotí, si na Klínovci nemohou vynachválit. Podle manažera skiareálu Adama Svačiny, klesl od jejich zavedení počet přeprodaných lístků během jednoho dne ze 120 na 30.

Na Bublavě koupili bezkontaktní zařízení na čipové karty. "Umí i to, že si lyžaře vyfotí. Tuto službu však budeme zatím používat jen při nákupu vícedenních skipasů," podotkl Jiří Lhota ze sdružení Ski Bublava.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Veronika Petrová přijela kvůli volbám až ze Švýcarska. (20. 10. 2017)
Je to povinnost, říká žena, která kvůli volbám jela z Curychu do Plzně

V pět ráno přijela do Plzně a o půlnoci se vrací zpět do Curychu. Stovky kilometrů cestovala šestadvacetiletá Veronika Petrová jen proto, aby mohla jít k...  celý článek

Auto Link & go jezdí bez řidiče. (17. 10. 2017)
Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice...  celý článek

Vítězný návrh siluety světce od Adama Kovalčíka se nelíbil některým...
Referendum o světci a palmě v Nepomuku nebude, projekt se odkládá

Referendum o vybudování siluety svatého Jana Nepomuckého na kruhovém objezdu v Nepomuku na Plzeňsku se neuskuteční. Rozhodli o tom zastupitelé města. Projekt...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.