Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šumava hlásí úbytek návštěvníků, podle vedení parku za to může počasí

  9:07aktualizováno  9:07
S úbytkem tisíců turistů se letos potýká Národní park Šumava. Nižší návštěvnost hlásí informační středisko Kvilda, Kašperské Hory a zaznamenali ji i strážci parku. Podle vedení rezervace je na vině nepříznivé počasí. Letos totiž bylo mnohem horší, než loni.

Správa parku nabízí návštěvníkům i pozorování jelenů v obůrce u Srní. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Informační středisko Kvilda, které patří mezi nejnavštěvovanější, registrovalo od začátku června do konce září necelých 49 tisíc návštěvníků. To je zhruba o sedm tisíc lidí méně než loni. Do Kašperských Hor pak oproti loňsku dorazilo o 1500 lidí méně.

„I strážci parku letos zaznamenali nižší návštěvnost než v předchozích letech, a to i v nejnavštěvovanějších lokalitách,“ uvedl mluvčí NP Šumava Jan Dvořák.

Tradičně nejlépe na tom bývá Povydří, ale i to letos mírně strádalo. „Od června do září ho navštívilo téměř 100 tisíc lidí a Jezerní slať jen v srpnu vidělo 25 tisíc návštěvníků. Ta, společně s Chalupskou slatí, patří mezi nejnavštěvovanější, hlavně díky tomu, že jsou obě velmi dobře dostupné autem a vhodné i pro vozíčkáře,“ řekl Dvořák.

Existují i výjimky, kde návštěvníků naopak přibylo, jsou to například soví voliéry v Borových Ladech. Oproti loňsku se tu zvedla návštěvnost o 56 procent, přišlo o téměř 30 tisíc lidí víc.

„Velmi nás to překvapilo. Očekávali jsme, že loňských 53 tisíc návštěvníků se už nepřekoná, protože šlo o první rok fungování tohoto návštěvnického centra. Číslo ale letos bylo pokořeno už v polovině srpna,“ řekl náměstek ředitele Správy NP Miloš Juha.

Téměř vyprodané byly letos také výpravy do divočiny s průvodci, na které vyráží skupinky od pěti do dvanácti lidí. Od začátku června do konce září se uskutečnilo 89 vycházek, kterých se zúčastnilo 740 lidí. Na každou tedy vyrazilo v průměru osm lidí. Zcela obsazené byly výlety na Modravské Pláně, do kaňonu Křemelné nebo na Černé jezero.

Data o návštěvnosti park získává pomocí odhadů, sčítacích bran, ukazatelem je i účast na programech pro veřejnost. „Vychází se i z poznatků poskytovatelů služeb i celkového pocitu z pohybu návštěvníků v terénu,“ vysvětlil vedoucí Informační a strážní služby Petr Šrail.

Přesně spočítat návštěvníky Šumavy bez toho, aby se na různá místa zabudovaly sčítací brány, podle mluvčího Dvořáka nelze. Park proto zvažuje dlouhodobé sčítání s pomocí anonymizovaného monitorování pohybu majitelů mobilních telefonů, což je poměrně přesné, nebo sociologické studie.

Dvořák odhaduje, že do tří až pěti let park nějaké měření návštěvnosti objedná. „Teď se zvažuje, jaký způsob zvolíme.“

.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Auto Link & go jezdí bez řidiče. (17. 10. 2017)
Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice...  celý článek

Veronika Petrová přijela kvůli volbám až ze Švýcarska. (20. 10. 2017)
Je to povinnost, říká žena, která kvůli volbám jela z Curychu do Plzně

V pět ráno přijela do Plzně a o půlnoci se vrací zpět do Curychu. Stovky kilometrů cestovala šestadvacetiletá Veronika Petrová jen proto, aby mohla jít k...  celý článek

(ilustrační snímek)
Policie obvinila z usmrcení řidiče, který srazil na přechodu dva chlapce

Policie obvinila z usmrcení z nedbalosti řidiče, který v červnu v Plzni srazil dvě děti. Sourozenci na následky zranění v nemocnici zemřeli. Muži hrozí až šest...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.