Kvůli propadání vozovky je částečně omezen provoz na dálničním přivaděči u...

Kvůli propadání vozovky je částečně omezen provoz na dálničním přivaděči u borské věznice v Plzni. (18. března 2016) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Přivaděč na okraji Plzně se propadá do neznámé podzemní štoly

  • 12
Část dálničního přivaděče poblíž věznice v Plzni na Borech se začala propadat. Odborníci zjistili, že za to může kamenná štola hluboko v podzemí, které se místy bortí strop. Zatím není jasné, odkud a kam vede ani kdy byla postavena.

Když se před časem poprvé částečně propadl středový pruh se svodidly a zvlnil se asfalt v rychlém pruhu ve směru na Klatovy, Ředitelství silnic a dálnic úsek zprovozněný před čtyřmi roky reklamovalo.

„Zhotovitel vše opravil, ale situace se opakuje. Znovu dosypat a udělat vozovku nemá cenu, musíme přijít na kloub tomu, co problém způsobuje. Přijede odborný projektant a ten přímo na místě stanoví rozsah průzkumných prací,“ uvedl Zdeněk Kuťák, který je pověřený řízením plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Odborník určí, zda budou stačit vrtané sondy, nebo jestli se někde bude muset kopat. Podle výsledků těchto průzkumů bude stanoven definitivní způsob opravy.

Správci přivaděče se už podívali speciální kamerou do míst, která se propadají. Technici se s ní dostali až přímo do sloje.

„Je to kamenná štola, kamera ukázala, že se jí už někde i propadl strop. Nevíme, odkud a kam vede, proč byla vytvořena, k čemu měla sloužit. V žádných mapách není zanesená,“ uvedl Kuťák ke štole, která vede v hloubce osmi metrů pod silnicí ve směru k věznici.

Podle jedné z teorií se po dokončení stavby dálničního přivaděče začala podzemní voda z okolí stahovat právě k této štole a podél ní odtéká neznámo kam. Proud ale neustále odnáší zrnka zemin, čímž vznikají pod povrchem takzvané kaverny - prázdné prostory.

Na neznámé chodby narážejí stavbaři v Plzni často

V místech, kde je teď situace nejhorší, je vozovka na čtyři metry vysokém náspu. Podle dosavadních zjištění nic nenasvědčuje tomu, že by byla rychlostní komunikace špatně postavená.

Před stavbou silnice tam propadání nikdo nezaznamenal. I když štola nedaleko věznice může být stará až několik set let, stavbaři na podobné neznámé chodby a průduchy v Plzni narážejí poměrně často.

„Běžně nacházíme různá stará elektro nebo kanalizační vedení, která nejsou zakreslená v žádných mapách. Například při rekonstrukci Riegrovy ulice jsme po propadu komunikace nalezli starou větrací štolu,“ říká vedoucí odboru investic Technického úřadu Magistrátu města Plzně Pavel Grisník.

„Při výstavbě první etapy Městského silničního okruhu mezi Domažlickou a Křimickou ulicí se objevily poblíž mostních podpěr trhliny v podloží vozovky. Kvůli podezření, že by v podzemí mohly být bývalé štoly Západočeských uhelných dolů Zbůch, se v těchto místech uskutečnil průzkum georadarem. Ten přítomnost štol nepotvrdil,“ připomněl Grisník. Tyto trhliny pak stavbaři vyplnili betonem a geomřížemi.

Ředitelství silnic a dálnic bude na klatovském přivaděči ještě prověřovat úsek mezi sjezdy na Litice a Výsluní. Ve směru od Klatov se tam zvlnil asfalt v rychlém pruhu. „Víme o tom, bude se tam dělat průzkum kanalizace pomocí kamery,“ uvedl Zdeněk Kuťák.