Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Štít razící tunel se prokousal k Plzni. Půlka tubusu je hotová

  4:00aktualizováno  4:00
Štít, který u Plzně razí nejdelší železniční tunel v Česku, je už za polovinou jižního tubusu. Brzy poddoluje silnici, která vede na Chrást, a záhy v podzemí překročí pomyslnou hranici krajského města. Štít se pohybuje v hloubce přes 20 metrů a i v největších vedrech tam stavbaři narazili na silné proudy podzemní vody.

Ražba prvního takzvaného jižního tubusu, který bude dlouhý 4 150 metrů, začala v únoru u Kyšic. Štít nazvaný Viktorie od té doby postupuje směrem k Plzni a teď má za sebou více než dva kilometry ražby. Je to čtvrtina práce, kterou musí na této stavbě zvládnout.

Uprostřed pole pod vrchem Chlum už také vzniká takzvaný plzeňský tunelový portál. Tady budou vlaky směřující na Prahu vjíždět do jižního tubusu a vlaky směřující od Prahy vyjíždět ze severního tubusu.

„Za pár měsíců už bude Viktorie právě v místech, kde teď stojíme. Tady se vynoří na povrch,“ říkal v pondělí odpoledne šéf ražby tunelu Štefan Ivor z Metrostavu u budoucího plzeňského portálu.

Jeho šikmá stěna je pokryta kovovými sítěmi. Dělník stojící na nízkém lešení stříká na sítě beton, který záhy tuhne. Na dvou místech stěny, kousek nad zemí, zůstává až metr vysoký půlkruh bez kovové sítě. V něm jsou sprejem nastříkané desítky žlutozelených teček, tvoří o něco menší oblouk. Štefan Ivor vysvětluje, že tečky označují horní hranu budoucího tunelu. Materiál nad nimi zůstane, skálu pod tečkami štít odtěží.

Až Viktorie prorazí stěnu pod Chlumem, bude vidět část razicí hlavy. Stroj se ale bude probíjet ještě sedmdesát metrů skrz stávající plochu před portálovou stěnou, takzvanou lavicí.

V pondělí stroj do portálové stěny vrtal několik děr vedle sebe, také do oblouku. „Stroj nad budoucím tunelem navrtává 15 metrů hluboké mikropiloty. Protože nadloží je tu poměrně nízké, mikropiloty vytvoří bezpečnostní deštník nad razicím štítem,“ objasnil Štefan Ivor.

V pondělí ráno měli ze 4 150 metrů dlouhého tubusu jižního tunelu za sebou raziči 2 032 metrů. Každým dnem přidávají další. Rekordem bylo zatím třicet metrů tunelu za den.

Fotogalerie

Tunel mezi Kyšicemi a Plzní hloubí Viktorie tak, že vyrube dva metry, zastaví se a sama si vyskládá betonové profily, které vytvoří definitivní stěnu tunelu. Vyrazí další dva metry, zastaví se, vyskládá ostění a tak to jde znovu a znovu.

Kvůli problémům s nestabilními horninami a podzemní vodou nabrali budovatelé tunelu v prvních stovkách metrů zpoždění asi dva měsíce. Teď je zpomalují křemenové žíly v břidlicích, které častěji tupí řezné části stroje. Zajímavostí je, že stavitelé tunelu naráželi i v největších červencových vedrech na přítoky podzemní vodu, mnohdy o síle až 25 litrů za vteřinu.

Nejdelší železniční tunel v republice bude mít pro každou kolej vlastní tunelový tubus. Oba budou vzájemně propojené několika spojkami. Tunel bude stát téměř dvě miliardy korun.

Obří razicí štít zahájil hloubení tunelu u Kyšic (3. února 2015)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pavla Jeslínka navštívil v nemocnici jeho otec Josef (první vlevo), za ním...
Divočákem napadený myslivec letěl čtyři metry. Do lesa chodit nepřestane

Ani v nejhorších snech by mě nenapadlo, že se něco podobného může stát. Tak popisuje myslivec Pavel Jeslínek setkání s divokým prasetem při honu u Přeštic na...  celý článek

Prezident Miloš Zeman si během lednové návštěvy sáhl na andělíčka na katedrále...
Zeman popáté míří do Plzeňského kraje, navštíví spalovnu i vesnici roku

Prezident Miloš Zeman ve středu přijede na třídenní návštěvu Plzeňského kraje. Mimo jiné si prohlédne spalovnu odpadu v Chotíkově a zamíří také do Břas, které...  celý článek

V zásilce, která vybuchla, byla baterie do elektrokola.
Ve třídírně zásilek vybuchl balíček, byla v něm baterie do elektrokola

V plzeňské firmě na třídění zásilek vybuchl balíček s akumulátorem. Zaměstnanci stačili požár zlikvidovat před příjezdem hasičů. Příčinu náhlého samovznícení...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.