Provizorní vojenský most na Jateční třídě nahradí nový. Jeho stavba odstartovala 12. listopadu. Zcela vlevo je vidět železniční most, vpravo pak starý a několik let uzavřený Masarykův most. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Na Jateční se staví nový most za 270 milionů, uleví plzeňské dopravě

  • 6
Na Jateční třídě v Plzni odstartovala stavba nového mostu přes řeku Berounku za 270 milionů korun. Má nahradit provizorní vojenský most, po němž tu motoristé jezdí už od října 2008. Plzeňanům nový most přinese rychlejší spojení centra města a největšího sídliště Severní předměstí. Zrychlí i spoje MHD.

Železobetonový most dlouhý 124 metrů bude deset metrů nad hladinou Berounky. Naváže na něj kilometrový úsek upravené Jateční třídy od křižovatky s Chrásteckou ulicí až k prvnímu železničnímu podjezdu pod Bílou Horou.

V nejbližších dnech začne kácení stromů a bourání starých staveb v nepoužívané části čističky odpadních vod, kudy přeložená silnice přivede auta k novému mostu.

Doubravecký starosta Michal Chalupný přišel na zahájení stavby s láhví šampaňského v dárkové tašce. "Slíbil jsem hejtmanovi láhev šampaňského, až se začne stavět. Ale doporučuji ji otevřít, až budeme na novém mostě zahajovat provoz," prohlásil Chalupný.

Most na Jateční třídě je jedním ze strategických míst pro plzeňskou dopravu. Je jedním ze dvou mostů spojujících největší plzeňské sídliště s centrem města. Z oblasti Doubravky i většiny Rokycanska přes něj vede nejrychlejší cesta pro záchranáře při cestě s pacientem v ohrožení života do lochotínského areálu fakultní nemocnice.

Původně se na Jateční třídě jezdilo přes téměř 100 let starý a památkově chráněný Masarykův most. Ten je ale již řadu let kvůli havarijnímu stavu zavřený.

Proto silničáři vedle něj postavili provizorní vojenský. Na něj ale nesmí nákladní auta. Ostatní doprava se může ploužit maximálně dvacetikilometrovou rychlostí. Policisté a strážníci tu často měří rychlost aut, protože při rychlejší jízdě hrozí poškození konstrukce.

Bez tohoto mostu by provoz v Plzni zkolaboval. Ukázalo se to předloni v dubnu, když technici při pravidelné kontrole zjistili, že praskl jeden z čepů držící přejezd pohromadě. Silničáři most zcela uzavřeli a vzápětí celou Plzeň ochromily kolony aut.

V současné době přes něj za jediný den přejede 21 200 vozidel, z toho je 220 autobusů na nejzatíženější městské autobusové lince. "Nový most nám určitě ulehčí život, protože ve špičkách se u provizorního tvoří kolony a spoje nabírají zpoždění i kvůli pomalé jízdě," říká šéf střediska řízení provozu plzeňských Dopravních podniků Jiří Ptáček.

Stavba nového mostu vyjde na 270 milionů - jsou to peníze kraje, města a také prostředky z evropských dotací. Hotovo by mělo být v červenci 2014. Zároveň se bude opravovat i historický Masarykův most, po opravě bude určený pro pěší a cyklisty.