V roce 2019 na silnicích kraje přišlo při dopravních nehodách o život 28 lidí. Je to nejnižší číslo od začátku tisíciletí.
Pětaosmdesátiletý šofér za volantem osobního auta přijížděl loni v létě mezi Klatovy a Janovicemi nad Úhlavou k hlavní silnici. Když na ni vjel, srazil se s osobním vozem značky Honda. Tragédie si vyžádala dva lidské životy. Byla to jedna ze dvou nejtragičtějších nehod v kraji.
Honda se po nárazu dostala do smyku, přejela do protisměru, kde se levým bokem střetla s přední částí dalšího auta. V hondě zemřela šestadvacetiletá spolujezdkyně. „Utrpěla zranění neslučitelná se životem,“ uvedla po nehodě mluvčí krajských záchranářů Mária Svobodová.
Šestadvacetiletého řidiče hondy převážela letecká záchranná služba s těžkými zraněními do plzeňské nemocnice. „Tam bohužel zemřel,“ uvedla později klatovská policejní mluvčí Dana Ladmanová.
I když podle policejní statistiky řešili policisté v Plzni více než třetinu všech nehod v kraji, zemřel při nich jediný člověk. Naopak nejvíce tragických nehod se stalo v okresech Plzeň-sever a Plzeň-jih, ty tvoří jednu oblast Plzeň-venkov. Tam se stalo deset tragických nehod, při kterých vyhaslo jedenáct lidských životů.
Nehody v kraji |
Z veřejně dostupné databáze nehod BESIPu a policie není na loňské mapě těžkých havárií nějaké kritické místo, kde by se tragédií stávalo víc než jinde v kraji. Lidé ale opět umírali na silnici mezi Třemošnou a Kralovicemi, která dlouhými přímými úseky svádí k rychlé jízdě.
Další křížky přibyly i na výpadovce z Plzně na Karlovy Vary. Mezi oběťmi loňského roku je i 74letý cyklista, který na této výpadovce u Chotíkova zřejmě kvůli zdravotní indispozici spadl před jedoucí auto.
Další senior zemřel na dálnici D5 u Rokycan, když jel autem několik kilometrů v protisměru.
Závěr roku 2019 a první dny roku 2020 se pro změnu nesly ve znamení těžkých i tragických bouraček řidičů, kteří prošli autoškolami jen pár týdnů před karamboly, maximálně do půl roku od složení zkoušky.
„Řidiči v kraji se musejí vyrovnávat se silným provozem, stavem komunikací a jako všude i s počasím. Dokud auta nebudou jezdit sama, je pořád hlavním faktorem řidič,“ říká vedoucí dopravních policistů v Plzeňském kraji Vladimír Toman.
Nehody v Plzeňském krajirok 2018 rok 2019 nehod 3673 4091 usmrcení 44 28 těžce zranění 93 101 lehce zranění 1730 1626 alkohol u nehod 361 332 |
I když ve srovnání s rokem 2018 zemřelo loni na silnicích v kraji o 16 lidí méně, stále o život přišlo téměř 30 lidí. „Musíme si uvědomit, že nová auta jsou bezpečnější, a to se také může projevit v následcích. V loňském roce nám přibylo těžce zraněných. Musíme si uvědomit, že mnohdy je hranice mezi přežitím a tragickými následky velice tenká,“ varuje před přílišným optimismem nad statistickými výsledky policista Toman.
Dodal, že v posledních deseti letech na silnicích kraje každý rok umíralo mezi 40 a 50 lidmi. Dosud nejnižší počet obětí byl z roku 2015, kdy u silnic přibylo 39 křížků.
Srážky s dalšími vozidly, ale i zaparkovanými, nárazy do stromů nebo do zábradlí jsou v důsledku nepřiměřené rychlosti a nesprávného způsobu jízdy stále velmi častými důvody těžkých karambolů v Plzeňském kraji.
„To, jak se zlepšuje technický stav silnic první a druhé třídy, odstraňují se nebezpečná místa, mnohdy svádí řidiče k rychlejší jízdě. Po silnicích se pohybuje velké množství silných aut. Pokud dojde ke kombinaci takového auta a mladého nezkušeného řidiče těsně po autoškole, může z toho vzniknout velice nebezpečný mix. Když si vezmeme poslední čtyři tragické nehody z konce roku 2019 a začátku roku 2020, shodný je u nich nízký věk řidičů a minimální řidičské zkušenosti,“ podotkl policista Toman k nehodám, u nichž dosavadní vyšetřování naznačuje odpovědnost za tragické následky právě u začínajících šoférů.
Mezi nejčastějšími příčinami nehod je nedání přednosti v jízdě
Nedání přednosti v jízdě stále zůstává mezi nejčastějšími příčinami dopravních nehod v kraji. I když se projektanti snaží hledat řešení, aby křižovatky byly co nejbezpečnější. I když odpovídají současným normám, záchranáři tam i nadále vyjíždějí k těžkým karambolům.
Jedním z vysvětlení podle odborníků může být, že řidiči přijíždějící z vedlejší nedokážou odhadnout rychlost vozidel, kterým mají dát přednost. Pak dochází k těžkým střetům.
Takovými místy jsou dvě ze tří křižovatek na obchvatu Třemošné. I přesto, že je na nich už upravené dopravní značení, na hlavní silnici před křižovatkou snížená rychlost na 70 kilometrů v hodině, stejně tam záchranná služba, hasiči i policisté vyjíždějí k dalším nehodám.
„Pro některé řidiče ale standardní opatření nestačí,“ povzdechl si šéf krajských dopravních policistů.
V policejních statistikách je stále dost nehod se zaparkovanými vozidly. Ty se podle policistů řešících havárie stávají většinou na parkovištích u obchodních center, kde jsou parkovací místa malovaná ještě na starší užší typy aut. „Protože to bývají nehody v nízké rychlosti, většinou to končí pomačkanými plechy, bez újmy na zdraví,“ říkají policisté.
Záběry na seniora v autě, který jel v protisměru (15. 2. 2019)
15. února 2019 |