Údaje z radarů na křižovatkách, které zachytí i jízdu na červenou, už nikdo nevyhodnocuje.

Údaje z radarů na křižovatkách, které zachytí i jízdu na červenou, už nikdo nevyhodnocuje. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Plzeňské radary v budce už neměří rychlost ani nefotí jízdu na červenou

  • 17
Dva stacionární radary, které v Plzni střídavě na dvanácti místech měřily rychlost motoristů, skončily ve skladu. Nefungují ani další tři radary, které na křižovatkách hlídaly i jízdu na červenou. V Plzni tak teď fungují jen přenosné přístroje nebo radary v autech, které používají státní policisté a strážníci.

Deset let naháněly kovové bedýnky se skleněným očkem a bílým kuželem strach šoférům. Teď jsou radary, které provozovalo město, ve skladu. Nemají totiž platnou kalibraci. V budkách je nahradily atrapy, před kterými šoféři pořád brzdí a za nimi zase přidávají, jako by to byly ostré měřiče.

Plzeňský radní pro bezpečnost Robert Houdek říká, že měřiče měl nahradit nový systém od soukromé společnosti. Město ale podepsanou smlouvu vypovědělo. "Původní měřiče nyní nejsou zkalibrované," vysvětluje radní Houdek, proč radary používané v Plzni od roku 2002 už teď řidiče nehlídají.

Po několika měsících navíc letos v Plzni skončil i projekt města a soukromé firmy, kdy se na třech velkých křižovatkách objevily tři radary, které hlídaly nejen rychlost projíždějících aut, ale současně také zaznamenávaly vozy jedoucí na červenou.

"Smlouvu se společností jsme vypověděli. Budky sice zůstávají osazeny, ale data z přístrojů nikdo nevyhodnocuje. V Plzni dnes provádí měření pouze Policie ČR a městská policie," popsal současný stav náměstek plzeňského primátora Petr Rund. Soukromá firma podle něj neposkytovala služby tak, jak se zavázala.

Postupně se plánovalo osazení měřících zařízení na rizikových křižovatkách také na Rokycanské třídě. Navíc na této čtyřproudé silnici spojující centrum Plzně s výjezdem k dálnici na Prahu mělo být vůbec poprvé v Plzni použito úsekové měření rychlosti.

Rychlost dál měří strážníci a státní policie

Rozhodující by nebyla rychlost auta v okamžiku, kdy míjí radar, ale průměrná rychlost na několik set metrů dlouhém úseku. Podobný systém je použitý v dálničním tunelu Valík. Plány na rozmístění radarů ve městě ale skončily hned po první etapě.

Pro motoristy to ale určitě neznamená, že by si mohli na silnici dělat, co se jim zachce. Podle dobře informovaného zdroje se některý z přenosných radarů, které mají k dispozici strážníci a policisté, může kdykoli objevit u některého ze stanovišť, kde se dosud rychlost měřila.

A to není všechno. Strážníci by se mohli v dohledné době dočkat dalšího radaru, možná i auta s radarem.

Státní policie už svůj vozový park měřících vozů rozšířila před několika dny. "Technika byla namontovaná do vozu se standardním policejním označením," uvedla plzeňská policejní mluvčí Simona Čejková. Další auta policie opatřená radary jsou v takzvané civilní verzi, neprozrazují je tedy policejní barvy.