Na trati ve Šťáhlavech otestuje správa železnic nový typ nízkých protihlukových clon. (Ilustrační snímek)

Na trati ve Šťáhlavech otestuje správa železnic nový typ nízkých protihlukových clon. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Správa železnic otestuje ve Šťáhlavech nové nízké protihlukové clony

  • 4
Vysoké protihlukové stěny podél železnice možná brzy nahradí výrazně nižší clony. Poprvé v Česku je Správa železniční dopravní cesty otestuje již tento měsíc ve Šťáhlavech na jižním Plzeňsku. Nové protihlukové zábrany jsou tak nízké, že sahají jen do výše vlakových náprav, které dělají největší hluk.

Vysoké protihlukové stěny, které jsou kolem tratí dnes, chrání lidi v okolí před rámusem od projíždějících vlaků. Cestujícím ve vagonech ale brání ve výhledu a záchranářům stěžují přístup k případné havárii. Za pár let ale může být všechno jinak.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž začne v květnu testovat nový typ odhlučnění. "Poprvé to vyzkoušíme v zastávce Šťáhlavy. Při rekonstrukci nástupiště opatříme jeho hranu na svislé ploše ke koleji matricemi z recyklované pryže. Ty pohltí zvuk od kol jedoucích po kolejnici," popisuje Petr Kolář ze Stavební správy SŽDC Plzeň.

Novinku vyvinula společnost ŽPSV. První verzi zvuk pohlcující vrstvy vyrobila firma z vyřazených pneumatik. Na metr dlouhou a 55 centimetrů vysokou nástupištní hranu stačily čtyři. "Pořizovací náklady se tak pohybují zhruba na úrovni jedné desetiny ceny současných protihlukových stěn, kdy metr betonové stojí kolem 27 tisíc," srovnává mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Nové hrany na nástupišti mají být navíc pro cestující bezpečnější. "Nášlapná plocha má výrazně protiskluzový povrch," vysvětluje Petr Kolář.

První kontrolní měření hluku provedli správci kolejí s Výzkumným ústavem železničním již před časem. Rekonstrukce ve Šťáhlavech odstartuje v půlce května. Po jejím skončení přijdou na řadu další měření.

Cestující by konečně měli výhled do krajiny

"Výsledky budou využity jak při návrzích budoucích nástupišť v zastávkách bez protihlukových stěn, tak i pro připravované nízké clony doplňující stávající protihluková opatření na železnici," prozrazuje Halla.

V praxi by tedy mohly zhruba půlmetru vysoké clony pokryté pryžovou vrstvou dosahovat jen do výše vlakových náprav, které vytvářejí největší hluk, a lidé uvnitř vagonů by opět měli mít volný výhled do krajiny. 

Největší stavební úpravy železniční zastávky ve Šťáhlavech proběhnou od 15. do 31. května. Po tu dobu tudy neprojede ani vlak a lidé budou přesedat do náhradních autobusů. Při rekonstrukci zcela zmizí staré nástupiště i koleje. Na nově upraveném nástupišti vyrostou tři přístřešky pro cestující, kteří budou k vlakům přicházet po nové cestě.

Nový bude i přechod pro pěší a cyklisty na Panské cestě a také osvětlení celého nástupiště. "Budou hotové nejpozději do letních prázdnin. Železniční provoz obnovíme již 31. května večer," dodává Halla.