První vůz, který přivezl do spalovny odpad. (15. dubna 2016)

První vůz, který přivezl do spalovny odpad. (15. dubna 2016) | foto: Plzeňská teplárenská

Kotle spalovny rozžhavené na 850 stupňů spolykaly první tuny odpadu

  • 9
Kotle spalovny v Chotíkově u Plzně ve středu zpracovaly první tuny odpadu. Začaly totiž takzvané předkomplexní zkoušky, které prověří jednotlivé technologické celky ještě předtím, než Plzeňská teplárenská spalovnu převezme od dodavatele.

Navážení odpadu do spalovny začalo minulý týden a v současné době je ho v takzvaném bunkru připraveno 550 tun.

„Předkomplexní zkoušky slouží k tomu, abychom vyzkoušeli jednotlivé technologické celky nové spalovny, především zda splňují náročné parametry, které byly zadány v projektu. Teprve na jejich základě může dojít k převzetí díla od dodavatele a k zahájení zkušebního provozu,“ říká šéf spalovny Pavel Veselý.

Samotné „zapálení“ není jednorázovou akcí, symbolickým „škrtnutím sirkou“. Je to komplikovaný proces, neboť kotle a jejich vyzdívky se musejí nejdříve předehřát pomocí topného oleje na 850 stupňů Celsia, což trvá přibližně čtrnáct hodin.

Teprve poté se pálí samotný odpad, jehož výhřevnost je pak téměř srovnatelná s hnědým uhlím.

Spalovna ročně zpracuje až 95 tisíc tun odpadu

Předkomplexní zkoušky se týkají také zařízení na čištění spalin, které při procesu spalování vznikají.„Bez toho bychom si nemohli vůbec dovolit odpad spalovat,“ podotkl Veselý.

Zkoušky kotle potrvají přibližně čtyři až šest týdnů, v obdobné režimu budou postupně pracovat i další technologická zařízení, například turbína.

Spalovna odpadu za více než dvě miliardy korun, jejímž investorem je Plzeňská teplárenská, umožní ročně energeticky využít 95 tisíc tun komunálního odpadu z Plzeňského kraje, kde ho ročně vzniká přibližně 250 tisíc tun.

Zařízení bude teplem zásobovat především největší plzeňské sídliště na Severním předměstí, k němuž je už vybudován šest kilometrů dlouhý horkovod. Ten je už zkolaudovaný a připravený k provozu. Elektřina bude dodávána do rozvodné sítě.

Pokud předkomplexní zkoušky proběhnou zdárně, což se předpokládá, bude zařízení za dvě miliardy korun uvedeno do zkušebního provozu letos v létě.