Obžalovaný Václav Mach.

Obžalovaný Václav Mach. | foto: Petr Ježek, MF DNES

Šofér náklaďáku přehlédl osobní auto, za smrt řidiče dostal podmínku

  • 4
Třicetiměsíční podmínka a na stejnou dobu i zákaz řízení, takový je pravomocný trest pro řidiče nákladního auta, který loni zavinil tragickou nehodu na okraji Plzně. Při odbočování nedal přednost protijedoucímu osobnímu vozu, jehož řidič při střetu zemřel.

Odvolací senát Krajského soudu v Plzni v úterý potvrdil podmíněný trest, který obžalovanému Václavu Machovi vyměřil okresní soud loni v listopadu. Pozůstalí tehdy nebyli příliš spokojeni, sestra a družka zemřelého před odvolacím řízením napsaly soudu, že by trest pro řidiče měl být přísnější.

Nehoda se stala loni v červenci, když čtyřiašedesátiletý Václav Mach odbočoval s náklaďákem do lomu v Plzni - Liticích. Podle soudu při tom přehlédl protijedoucí Ford Escort a nedal mu přednost, jeho šestatřicetiletý řidič na místě zemřel.

„Celý život jezdím pomalu. Nikoho jsem neviděl, jinak bych tam nevjel,“ prohlásil u soudu Mach.

Podle soudního znalce Michala Kešnera patřila tato nehoda k výjimečným. Brzdící ford se dostal pod předek speciálního zvýšeného náklaďáku.

„Došlo k podjetí přední části fordu pod nákladní mercedes. Nemohly tak být využity deformační zóny přední části osobního vozu, jako je motorový prostor, příčníky, kapota,“ řekl Kešner.

Hlavně stupačka od nákladního vozu zdemolovala i část kabiny osobního auta, ze které museli řidiče vystříhat hasiči.

Řidič osobního auta na nehodě spoluvinu neměl

Znalec uvedl, že v okamžiku střetu byl takzvaný A sloupek na levé straně u řidiče, do kterého je zasazené přední okno, vmáčknut ještě o poměrně velký kus dovnitř do prostoru pro řidiče, než je zachyceno na policejních fotografiích. Je to podle něj dáno tím, že materiál se snaží vracet do své původní polohy.

„Bezpečnostní pásy ani airbagy nemohly zabránit těžkým zraněním a smrti,“ uvedli patologové. Náraz podle nich šel z levé strany. Šofér měl rozlámaná žebra, ruku a utrženou levou plíci. Příčinou smrti bylo vnitřní vykrvácení.

„Ke smrtelným následkům by u stejné nehody došlo i u úplně nového vozidla, nejen u escortu z 90. let minulého století. Při podjetí by opět části nákladního mercedesu pronikly do kabiny osobního vozu,“ uvedl znalec z oboru dopravy.

Dodal, že na rozdíl od speciálních aut do těžkého terénu mají běžné kamiony ochranné prvky, jež zabrání osobním autům, aby pod ně vjely. Šofér osobního auta podle všeho nebyl připoutaný. Soudci však odmítli, že by měl na nehodě spoluvinu.