Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Plzeňské děti budou od ledna příštího roku cestovat do školy levněji

  • 5
Plzeňští školáci ve věku do patnácti let budou mít od ledna příštího roku levnější cestování po městě. Krajští úředníci teď počítají, jestli dokáží zlevnit předplatné pro studenty středních a vysokých škol mimo Plzeň.

Pro rodiče školáků z Letkova u Plzně, jejichž děti denně jezdí trolejbusy do základní školy v Božkově, je rozhodnutí radních příjemné.

Nyní je totiž situace taková, že i když dítě nastoupí do trolejbusu v Letkově a vystoupí v Božkově, na jednu jízdu musí mít dvojí předplatné. Jedno na vnitřní plzeňskou zónu, v níž je Božkov, a platí v celé Plzni. Druhé je pro vnější zónu, do které spadá Letkov.

Ve vnější zóně je předplatné na dopravu pro školáka do 15 let ve výši 37,5 procenta předplatného pro dospělého, v Plzni ale plných 50 procent. Stejně na tom jsou školáci z celého okolí Plzně.

„Od prvního ledna 2016 se to změní. V Plzni bude předplatné pro děti do 15 let také ve výši 37,5 procenta. Udělali jsme krok ke sjednocení slev předplatného,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík. To znamená, že měsíční předplatné pro školáka pro vnitřní zónu klesne ze současných 220 na necelých 180 korun.

Na krajském úřadě počítají, jestli budou moci dorovnat slevu pro studenty středních a vysokých škol. Zatímco v Plzni je sleva 50 procent, v mimoplzeňských zónách jen 25 procent.

Hejtman Václav Šlajs řekl, že slevy budou záviset na tom, kolik kraj dostane peněz z připravované novely zákona o rozpočtovém určení daní.

„Teď to necháváme analyzovat, ale neznámých je stále hodně. Pokud nějaké změny budou, počítám, že k prvnímu červenci roku 2016. Stále jsme jediným nezadluženým krajem a přiznám se, že bych nechtěl peníze projídat. Teď nechci slibovat něco, na co bychom nakonec nemuseli mít peníze,“ prohlásil Václav Šlajs.

Koordinaci veřejné dopravy pro město Plzeň i Plzeňský kraj zajišťuje servisní společnost Poved. Ředitelka Zdeňka Kmochová vysvětlila, že výše slev se odvíjí od výnosů ministerstva financí. A ty jsou různé pro městské dopravy a meziměstské autobusové a vlakové linky.

„Asociace organizátorů veřejné dopravy se snaží, aby se slevy sjednocovaly. Když ale doporučíme, aby pro studenty od 15 do 26 let byla sleva 50 procent, vlastně kraji doporučujeme větší ztrátu, kterou pak bude muset dopravcům doplatit,“ vysvětlila Kmochová.

Náměstek primátora Náhlík řekl, že zlevnění předplatného pro školáky v Plzni bude znamenat dva miliony korun ročně navíc, které město bude muset dorovnat Plzeňským městským dopravním podnikům. Plzeň ročně posílá PMDP zhruba 800 milionů.

„Státem nařízené slevy musíme dodržet. Můžeme být levnější, ale ne dražší, než stát nařídí. Státem nařízené slevy představují v Plzni ročně 83 milionů korun, naším nařízením dáváme dalších 111 milionů. Třeba důchodci nad 70 let jezdí zadarmo,“ vysvětlil Petr Náhlík.

Hejtman Václav Šlajs řekl, že kraj ročně posílá nasmlouvaným dopravcům 860 milionů korun. Kdyby zlevnili jízdné studentům středních a vysokých škol o třetinu, podle Náhlíka by to kraj stálo ročně necelé čtyři miliony korun.