Vysoká úroveň soutěžních představení, nebývalý počet návštěvníků a obrovský ohlas u diváků. Tak lze hodnotit mimořádný 29. ročník festivalu Skupova Plzeň, který skončil ve čtvrtek v Plzni. Hrálo se na devíti scénách, v kamenných divadlech i v cirkusovém stanu, divadelníci vyšli do ulic města a festival ilustrovala i netradiční výstava mapující klíčové okamžiky v historii města Plzně.
Festival přivedl do západočeské metropole na 17 českých a šest zahraničních souborů, diváci zhlédli na čtyři desítky představení. A počet návštěvníků se vyšplhal k dosud nejvyššímu číslu - na Skupovku přišlo téměř třináct tisíc diváků, což je více než dvojnásobek oproti minulému ročníku.
"Program letošního ročníku byl výjimečný v historii nejrozsáhlejší nabídkou, která obsáhla více než čtyřicet titulů. Zaujal diváky z odborné veřejnosti i laického publika. Nám se to podařilo i díky spolupráci s celoevropským projektem zaměřeným na teenagerské publikum Platforma 11+ program, který Skupovka doposud asi nikdy nenabídla. Svědčí o tom i vysoká návštěvnost," říká ředitel Skupovy Plzně a pořádajícího Divadla Alfa Tomáš Froyda.
"Je to samozřejmě možné díky všem aktivitám, které se v rámci festivalu konaly. Na představení Platformy 11+ Face Me, Čas změny se podílelo na třicet divadelníků z celé Evropy. I díky tomuto zcela unikátnímu projektu jsme zaznamenali rekordní účast hostů ze zahraniční. Letos jich festival navštívilo na 130 ze 14 zemí světa."
Cenu získala i La Putyka či Divadlo jednoho Edy z Liberce
A plzeňská Alfa se může těšit nejen z vydařeného festivalu, ale i z úspěchů. Získala hned několik cen. U pětičlenné odborné poroty, jíž předsedal Zdeněk A. Tichý, si ocenění vydobyla Alfa díky původní černé hudební grotesce o dospívání Hamleteen, inspirované jedním z pilířů světové dramatiky, Hamletem W. Shakespeara.
Cenu získala její autorská dvojice Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček, za neklasickou adaptaci klasického textu a čestné uznání za ztvárnění role Hamleta si odnesl Milan Hajn. A cenu za režii inscenace Amberville Divadla Alfa získal Radovan Lipus. Další ceny si z Plzně odvezlo Naivní divadlo Liberec, pražská La Putyka a liberecké Divadlo jednoho Edy za unikátní projekt Sto roků Karkulky.
"Byli jsme svědky velmi silného ročníku," shrnul Zdeněk A. Tichý. "S potěšením jsme kvitovali, že mezi oceněnými výkony se objevily i takové, které se obešly bez velkých scénických efektů a čarování s multimediální technikou. Loutky ze Skupovy Plzně nezmizely a objevily se i takové, které by udělaly radost Josefu Skupovi."