Pobyt autistů mezi zdravými dětmi není podle odborníků vždycky vhodný. Když tyto děti zůstanou doma, chybí jim zase pro rozvoj osobnosti kontakt s vrstevníky. Nyní mají hendikepovaní k dispozici dvě speciální třídy, jež vznikly v Macháčkově ulici v Plzni - Skvrňanech.
"Kraj tak konečně dostihl ostatní regiony, kde předškolní výchova autistů zajištěna je," uvedla Milena Peteříková, ředitelka Odborné školy, základní a mateřské školy Zbůch, jež školku provozuje. Kapacita speciální mateřské školky je 20 míst, zatím ji navštěvuje 15 dětí. Děti pak mohou z mateřinky přejít do speciální základní školy pro autisty.
Oficiální otevření mateřinky ředitelka zahájila citací z knihy Šárky Dvořákové, která má dceru v plzeňském zařízení: "Johance bude sedm let, vypadá na pohled jako zdravá. Zlobit začne, když nedodržíme to, že každý předmět má své místo. Důležité je zachovat přesné pořadí věcí při oblékání. Problém nastává, když šálu dám dříve než čepici."
Pokroky dětí s autismem jsou během na dlouhou trať
Podle ředitelky rodiče malých autistů žijí ze dne na den. Neplánují, co bude za měsíc, protože pokroky dětí jsou někdy během na velmi dlouhou trať. "I proto se paní Dvořáková ve své knize ptá: 'Budeme někdy žít jako normální rodina?'"
Důkazem toho, že to nemusí být úplně nerealistické přání, jsou pokroky některých dětí ze skvrňanské speciální základní školy. "Když je dítěti diagnostikován autismus, tak speciální pedagogické centrum nehledá základní školu, do které by bylo integrováno, ale hledá učitele, protože ne každý pedagog umí s dětmi pracovat," popsala Monika Čermáková z krajského úřadu.
Ne pro každé dítě je ale podle ní integrace vhodná. V kraji proto fungují dvě speciální třídy základní školy pro autisty bez mentálního postižení a čtyři třídy ve Skvrňanech pro děti, u kterých je autismus zkombinován s mentálním postižením.