Nízkopodlažní tramvaje jsou jedním z klíčových výrobků Škody Transportation.

Nízkopodlažní tramvaje jsou jedním z klíčových výrobků Škody Transportation. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Škodovka chce zkušené lidi z Ukrajiny, které válka připravila o práci

  • 32
Personalisté a technici z plzeňské Škody Transportation se chystají na Ukrajinu. Chtějí odtud přivézt špičkové projektanty z podniků, které jsou kvůli válečnému konfliktu zavřené. Podnik chce z ciziny přilákat i studenty, protože ti čeští míří hlavně na humanitní vysoké školy.

„Podniky tam víceméně nefungují. My máme zájem o špičky mezi projektanty. Bavíme se tedy o deseti, patnácti lidech. Sehnat ale v dnešní době takové množství profesionálů v oboru kolejových vozidel, to je téměř nadlidský úkol,“ konstatoval Lumír Tesař, personální ředitel Škody Transportation.

Každý rok podle něj sice firma nabere dvanáct, třináct absolventů například ČVUT nebo Západočeské univerzity, kteří ve Škodovce mají za sebou třeba stáže nebo diplomovou práci, ale tito lidé se musí zaučovat pět i šest let, než se z nich stanou samostatní projektanti.

„Na Ukrajině si ale můžeme v uvozovkách sáhnout na hotové lidi. V první fázi bychom chtěli oslovit zkušené projektanty, kteří jsou teď bez práce, nebo by pro ně mohlo být zajímavé stěhování do Plzně. V druhé fázi bychom se chtěli zaměřit i na nejlepší studenty na Ukrajině,“ popsal Tesař.

Podle něj je výhodou, že technické obory jsou na Ukrajině na některých školách zaměřeny přímo na kolejová vozidla. „Ukrajinci si potřebnost technických oborů uvědomují víc než my v Česku, kde jsme vsadili na velké množství humanitních oborů,“ líčí Tesař.

Podle něj není pro Škodu Transportation ukrajinský trh neprobádaný. „Máme tam silnou historickou stopu. Například ukrajinské dráhy byly jedním z našich zákazníků. Ještě před válkou jsme byli viditelní na mistrovství Evropy ve fotbale, kdy jsme na Ukrajinu narychlo dodávali elektrické jednotky, které vozily fanoušky mezi stadiony. Kvůli vlakům tam dokonce dojíždí skupina našich servisních techniků,“ připomněl personální ředitel.

V tuto chvíli jsou podle něj dodávky nejen Škody Transportation, ale i dalších firem na nule. „Protože všechny tendry, které tam byly přichystány, byly zrušeny. My jsme usilovali například o dodávky lokomotiv. Je to pro nás obrovsky perspektivní trh, ale válka možnosti byznysu zničila. Nyní čekáme, až se tam přestane střílet,“ uvedl Tesař.

Miloslav Zeman z Okresní hospodářské komory Plzeňsko již dříve uvedl, že krize na Ukrajině a v Rusku může dopadnout tak, že některé firmy mohou podnikání z Ukrajiny či Ruska přesměrovat i do Česka.

„My bychom jako celá Česká republika měli jednotně napřít síly a říci, investoři pojďte k nám, protože my jsme země bezpečná, od nás východní trh není příliš daleko a máme tady kvalifikovanou pracovní sílu,“ uvedl Zeman.

Ředitelka Regionální hospodářské komory Plzeňského kraje Radka Trylčová připomněla, že část firem za kvalifikovanou pracovní silou míří i do asijských zemí, například do Vietnamu.