Jednadvacátý ročník nejmasovějšího setkání silničních cyklistů v ČR připravoval pořadatelský tým Triatlon klubu Klatovy. Akce se ale neuskuteční.
"Na jednání s vedením služby dopravní policie jsme zjistili, že cyklomaraton lze uskutečnit pouze na hermeticky uzavřené trase bez dalšího provozu na komunikaci. Takové zabezpečení všech tras Krále Šumavy není v organizačních silách žádného pořadatele, nás nevyjímaje. Uskutečnit Krále Šumavy na uzavřeném dvacetikilometrovém okruhu by samozřejmě organizačně možné bylo, ale naprosto by to popřelo myšlenku, ducha i tradice Krále Šumavy," vysvětlil šéf Triatlon klubu Klatovy Radomil Otrusina.
Poslední dva ročníky maratonu se jely nezávodní formou, kdy byla označena trať, zajištěny občerstvovací stanice a servis kol. Pořadatelé ale neorganizovali společný start, nevyhlašovali výsledky a ani netvořili výsledkovou listinu.
Opatření, která letos policisté vyžadovali, byla vynucena tím, jak si strážci zákona vykládají ustanovení zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. A v Plzeňském kraji si jej podle Otrusiny vykládají velmi ortodoxně.
"Přestože žijeme v jednotném státě, existují díky organizační struktuře služby dopravní policie různé přístupy ke konání akcí na pozemních komunikacích," říká Otrusina.
Krajská policie vydá stanovisko k zákazu závodu během pátku, přislíbila to policejní mluvčí Ivana Telekešová.
Otrusina připomněl, že rozhodnutí zrušit závod bylo hodně těžké, protože to, co v Klatovech dělala parta nadšenců, po dvaceti ročnících končí.
Co říká zákonZákaz účasti na některých akcích v provozu na pozemních komunikacích uvádí, že řidič nesmí na dálnici, silnici a místní komunikaci použít vozidlo k účasti na sportovních a podobných akcích, jestliže by jimi mohla být ohrožena bezpečnost silničního provozu, nejde-li o akce pořádané v souladu s rozhodnutím příslušného správního úřadu o zvláštním užívání pozemní komunikace podle jiného právního předpisu (§ 25 zákona č. 13/1997 o pozemních komunikacích). |
"Pořadatelství Krále Šumavy je pro nás všechny srdeční záležitostí, ale nemůžeme, a ani nechceme, účastníky hnát do možného střetu a konfliktu s dopravními hlídkami. V neposlední řadě by nás postih z případného správního řízení zlikvidoval a znemožnil pokračovat i v další pořadatelské činnosti," dodává Otrusina a věří, že cyklisté pochopí důvody, které pořadatele vedou ke zrušení silniční verze Krále Šumavy.
"Nikdo nás nemůže podezřívat z neochoty věnovat čas a úsilí přípravám a realizaci cyklomaratonu. Současně se však nikdy nezařadíme mezi pořadatelské hazardéry," říká ředitel klubu.
"Naše úsilí nyní bude namířeno k horské cyklistice. Král Šumavy není mrtev, Král Šumavy bude silnější v terénu," slíbil Otrusina.