Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vývojáři zkoušejí na Plzeňsku nové a odolnější silniční povrchy

  8:56aktualizováno  8:56
Opravená silnice mezi Kaznějovem a Mrtníkem na severním Plzeňsku se stala zkušebním polygonem. V téměř tříkilometrovém úseku jsou čtyři různé druhy povrchové směsi. Výzkumníci při plném provozu testují, který z nich je nejodolnější. Pět let budou detailně sledovat každou i počínající trhlinku.

Na silnici mezi Kaznějovem a Mrtníkem na severním Plzeňsku vývojáři testují tři nové směsi asfaltů. Doufají, že budou odolnější, než povrchy současné, a jejich životnost bude o polovinu delší. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Na první pohled je běžná silnice druhé třídy mezi Kaznějovem a Mrtníkem po kompletní opravě. Pozornější řidiči si všimnou, že po každých 700 metrech má „asfalt“ trochu jiný odstín. Silničáři dokonce tenhle úsek překřtili na čtyřbarevnou silnici.

Kromě jednoho úseku, ve kterém je klasická směs používaná při rekonstrukcích silnic, tady stavbaři položili další tři druhy směsí s různým poměrem už jednou použitého odfrézovaného povrchu doplněného o hmotu s granulátem ze starých pneumatik.

„Pokud tento materiál déle vydrží, do oprav silnice pak půjde méně peněz. Rozdíly mezi chováním zkušebních povrchů asi budou, protože je v nich od 30 do 60 procent recyklované hmoty. Prvotní náklady se mohou zdát o něco málo vyšší, ale pokud by životnost povrchu byla o polovinu delší, vyplatilo by se to. Jsou to úspory do budoucna,“ říká generální ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Pavel Panuška.

Přidání speciálního oživovacího granulátu do vyráběné asfaltové hmoty má podle propočtů prodloužit životnost silnice, zvýšit bezpečnost jízdy a mírně snižovat hlučnost od projíždějících aut.

Do zkušebních směsí oživovač, starý asfalt a drť z pneumatik

Když se v České republice kompletně opravuje silnice, do pokládané asfaltové vrstvy se vrací maximálně 20 procent vyfrézovaného asfaltu ze staré silnice. U Kaznějova je to teď až třikrát více. Petr Mondschein z Českého vysokého učení technického vysvětlil, že aplikace nových výstupů a technologií v terénu je naplněním jejich výzkumů.

„V úseku mezi Kaznějovem a Mrtníkem je použito až 60 procent recyklovaného materiálu s omlazovací přísadou Sporelastic, která by měla zlepšit chování konstrukce vozovky a prodloužit jí životnost. Doufáme, že tomu tak opravdu bude. Už před třemi lety jsme o několik kilometrů dál udělali první dva pokusné úseky. Jsou stále v perfektním stavu,“ uvedl Petr Mondschein.

Kromě ČVUT se na vývoji povrchu pro silnici u Kaznějova podílela i druhá vysoká škola - Vysoké učení technické Brno. Diplomová práce jednoho z posluchačů byla právě o zkušebních površích pro tuhle konkrétní silnici.

Petr Mondschein vysvětlil, že vysněným cílem pro silniční vývojáře je dosáhnout stoprocentního návratu zrecyklovaných materiálů zpět na silnice.

„Je to něco, co nás musí táhnout dopředu. Zatím to neumíme zvládnout technologicky. I nejmodernější zařízení firmy Froněk, která dělala tuhle silnici, dokáže zpracovat jen 90 procent recyklátu. Technologie nedokáže například pracovat s tím, že by do ní nešlo už žádné nové kamenivo,“ dodává Mondschein.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman se starostou Horšovského Týna Václavem Mothejzíkem. (19....
Těžba lithia se možná nevyplatí. Je třeba vyčkat na průzkum, řekl Zeman

Prezident Miloš Zeman se během druhého dne svojí návštěvy Plzeňského kraje vyjádřil k plánované těžbě lithia v Česku. Při setkání s občany v Horšovském Týně...  celý článek

Vítězný návrh siluety světce od Adama Kovalčíka se nelíbil některým...
Referendum o světci a palmě v Nepomuku nebude, projekt se odkládá

Referendum o vybudování siluety svatého Jana Nepomuckého na kruhovém objezdu v Nepomuku na Plzeňsku se neuskuteční. Rozhodli o tom zastupitelé města. Projekt...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Tah do Železné Rudy blokuje vážná nehoda, zranilo se sedm lidí

Těžká nehoda dvou aut blokuje dopravu na šumavském hlavním tahu do Železné Rudy. Pod nejvyšším bodem silnice u odbočky na Zhůří se čelně srazila dvě osobní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.