Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři na Plzeňsku nemohou sehnat další sůl a musí s ní proto šetřit

  14:24aktualizováno  14:24
Silničáři v Plzeňském kraji museli začít výrazně šetřit s posypovou solí. Zahraniční dodavatelé jim ji kvůli tuhé zimě v celé Evropě přestali dodávat. Aby cestáři vystačili se současnými zásobami soli, začali častěji používat inertní posyp.
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Luděk Peřina, MAFRA

"Jsme zcela závislí na velkododavatelích z Německa a Rakouska a ti nám sůl už v polovině prosince přestali dodávat," řekl iDNES.cz ředitel Správy a údržby silnic v Plzeňském kraji Stanislav Liška.

Dodal, že kraj má sice s dodavateli uzavřeny smlouvy, v současnosti ale velkododavatele nestíhají, protože se na ně obracejí s vyššími požadavky i odběratelé z ostatních zemí a extrémní poptávka je i od rakouských a německých silničářů. Ti mají u tamních producentů a obchodníků se solí přednost.

"Bohužel tam nefunguje žádný princip, na základě kterého bychom měli přednost my, nemůžeme ani nabídnout jinou cenu, která je určena obchodní soutěží," řekl Liška.

Upozornil, že v současnosti má všech šest středisek údržby v Plzeňském kraji ve skladech ještě relativně dostačující zásobu soli, ale musí se s ní maximálně šetřit, protože není jasné, kdy bude možné sklady doplnit.

"Častěji než jindy některé úseky ošetřujeme inertním posypem, jehož máme dostatek a není problém s doplněním zásob, protože ho odebíráme z místních kamenolomů," řekl Liška.

Solit místa, která nejsou nebezpečná, je luxusem

Miroslav Sedláček ze Správy a údržby silnic Stříbro uvedl, že úspory se na silnicích konkrétně projevují například tak, že se solí hlavně zatáčky a nebezpečná klesání či stoupání. "Na rovných a zalesněných úsecích je solení v této době luxusem. Tam musí řidiči jezdit po sněhu krytém posypem," řekl Sedláček. Dodal, že už také není možné v tak velké míře solit preventivně jako jindy v minulosti.

"Řidiči si naštěstí během půldruhého měsíce, kdy už zimní počasí panuje, zvykli a na silnicích jezdí celkem opatrně," řekl Liška.

Na údržbu silnic včetně jejich zimního ošetřování dává Plzeňský kraj ročně 600 milionů korun. Letos je však zima podle Lišky zatím asi o čtvrtinu finančně náročnější než v minulosti. Navíc letošní tuhá zima zřejmě zanechá na silnicích větší škody.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Pitva holčičky, která zemřela u pěstounky, prokázala poranění hlavy

Pitva dvouleté holčičky, kterou podle policie utýrala její pěstounka v Rokycanech, prokázala poranění hlavy. Bližší okolnosti smrti zatím policie nesdělila.  celý článek

Pavla Jeslínka navštívil v nemocnici jeho otec Josef (první vlevo), za ním...
Divočákem napadený myslivec letěl čtyři metry. Do lesa chodit nepřestane

Ani v nejhorších snech by mě nenapadlo, že se něco podobného může stát. Tak popisuje myslivec Pavel Jeslínek setkání s divokým prasetem při honu u Přeštic na...  celý článek

Kácení a prořezávání stromů v Podzámecké zahradě v Kroměříži.
Muž na Trutnovsku zemřel při kácení smrku, další si na Plzeňsku uřízl ruku

Pád z výšky při kácení stromu v sobotu nepřežil muž ve Dvoře Králové nad Labem na Trutnovsku. Vážným zraněním skončila práce se dřevem také na Plzeňsku, kde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.