Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Plzeň připravuje sčítání. Má ukázat, kolik aut městem pouze projíždí

  • 24
V příštím roce se u silnic v Plzni objeví sčítači aut. Na rozdíl od běžných průzkumů nebudou jen čárkovat, kolik aut a jakým směrem projelo. Jejich úkolem bude zapisovat i registrační značky vozidel.

Dopravní expert Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský vysvětlil, že tímto způsobem je možné zjistit nejen hlavní trasy aut, které přes město jen projíždějí, ale i oblasti, do kterých auta častěji míří. „Je to takzvaný směrový průzkum. V Plzni se dělal naposledy v roce 2007 po otevření kompletního dálničního obchvatu,“ řekl Vohradský.

Ve sčítání na jaře příštího roku se projeví i novinka, která začne platit 1. ledna 2017. Po dálničním obchvatu Plzně mezi Ejpovicemi a Sulkovem (exity 67 až 89) budou moci jezdit i auta bez dálniční známky. Je to první takový úsek v kraji. Do konce roku 2016 je 22 kilometrů dlouhý obchvat stále zpoplatněnou komunikací.

Ministr dopravy Dan Ťok v závěru listopadu řekl, že tento krok se v minulosti osvědčil i v jiných částech republiky.

„Pozitivně jej hodnotí nejen starostové dotčených měst, kterým se ulevilo, ale i samotné ministerstvo. Prodeje dálničních kupónů totiž neustále rostou, nedošlo tímto krokem tedy k žádným ekonomickým ztrátám. Jsem rád, že jsme mohli řidičům vyjít vstříc,“ řekl Ťok.

Náměstek plzeňského primátora pro dopravu Petr Náhlík očekává, že v okrajových částech Plzně může ubýt aut.

„Například auta jedoucí třeba z oblasti Líní na Nepomucko nově pojedou po dálničním obchvatu. Ještě dnes zřejmě při cestě využívají okrajové části Plzně, třeba Samaritskou a Nepomuckou třídu. Bohužel, většina individuální dopravy stále začíná a končí v Plzni. Tranzit přes město ve směru východ-západ tvořil při posledním stejném sčítání dopravy minimální část, asi čtyři procenta,“ uvedl náměstek.

Letošní sčítání znemožnil nedostatek brigádníků

„Kolem padesáti sčítačů bude na okrajích Plzně, několik i ve vnitřní části metropole, aby bylo možné zjistit, zda více aut míří například do východní, nebo západní části. Průzkum se dělá proto, aby bylo jasné, jak se za 10 let změnily nebo nezměnily trasy vozidel,“ vysvětlil dopravní specialista Ondřej Vohradský.

Silnice na území města Plzně

Dálnice 5,7 km
Silnice I. třídy 56,2 km
Silnice II. třídy 25,7 km
Silnice III. třídy 55,6 km
Místní komunikace 426,1 km
světelných křižovatek 92
monitorovacích kamer 121

Zdroj: ročenka SvsmP 2015

Podle původních plánů se sčítání mělo uskutečnit už v letošním roce při projektu udržitelné mobility. „Nepodařilo se nám ale na jedno dopoledne zajistit dostatečný počet brigádníků na zapisování registračních značek,“ vysvětlil Vohradský.

Podle jeho mínění do průzkumů nezasáhnou ani velká dopravní omezení plánovaná na rok 2017, kdy kvůli rekonstrukci nebude průjezdná silnice pod železničními podjezdy u hlavního nádraží a omezení kvůli opravě čekají i most generála Pattona.

Správa veřejného statku města Plzně má také zpracovanou statistiku nejzatíženějších silnic v Plzni. Nejnovější čísla jsou z roku 2015. Přes 55 tisíc aut v pracovních dnech projede po Karlovarské třídě mezi Rondelem a lékařskou fakultou, na druhém místě je Pattonův most se 43 tisíci vozidly a třetí se 41 tisíci vozidel za 24 hodin je ulice U Prazdroje mezi Jateční a Šumavskou ulicí.

Pro srovnání - po dálničním obchvatu Plzně mezi Ejpovicemi a Černicemi projede za stejnou dobu 24 tisíc aut, mezi Sulkovem a Liticemi přes 19 tisíc.