V nejdelším tunelu u Plzně už jsou koleje, vlak po nich pojede v listopadu

  16:56aktualizováno  16:56
Stavbaři budující nejdelší železniční tunel v České republice u Plzně finišují. V minulém týdnu upevnili koleje v jižním 4 150 metrů dlouhém tubusu. Každým dnem začne upevňování kolejí i v severním tubusu.

Na portálu u Kyšic už je vystavěná gabionová stěna mezi tubusy. V celém jižním tunelu už jsou položené a upevněné koleje, teď se práce přesouvají do severního tubusu. (7. srpna 2018) | foto: archiv Metrostav

„V jižním tubusu  je položená pevná jízdní dráha a probíhá její dobetonování. V severním už je téměř vše připraveno pro pokládku. Aktuálně se do něj naváží kolejnice a samotná pokládka začne v řádu dnů,“ uvedl Martin Patřičný ze společnosti Metrostav.

Fotogalerie

Pokládka kolejí v jižním tubusu trvala přes dva měsíce. Nejprve stavbaři museli vybetonovat podklad pro budoucí trať, pak následovalo položení kabelovodů, jež vedou pod bezpečnostními chodníky po obou stranách tunelu.

„Hlavní rozdíl mezi tratí před tunelem a uvnitř tunelu je v uložení kolejové dráhy. Zatímco v zářezu před tunelem je kolejiště v klasickém stěrkovém loži, jak je lidé znají z tratí, uvnitř je  takzvaná pevná jízdní dráha. To znamená, že kolejnice jsou upevněné ve speciálních panelech,“ vysvětlil v květnu Petr Hybský ze společnosti Metrostav.

Panely v případě nutnosti umožní záchranářským vozidlům bezproblémovou a bezpečnou jízdu tunelem. 

Tunelem u Plzně projede v listopadu první vlak (4. května 2018)

Uvnitř tunelu technici montují technologie nezbytné pro budoucí vlakový provoz. Práce se nezastavily ani na portálech.

Na kyšickém portálu, ze kterého začínaly ražby obou tunelových rour, je už vyskládaná čelní gabionová stěna. Vypadá jako obří schody. Nejvyšší část nad speciálními koši s vyskládanými kameny bude vysypaná hlínou a zatravněná.

První vlak má nejdelším tunelem projet za čtvrt roku

Na plzeňské straně tunelu pod vrchem Chlum stavbaři v posledních dnech vyplňovali prostor mezi oběma tunelovými tubusy, který vznikl v předem vytěžené části bývalého pole. Tady dělníky výstavba definitivní stěny portálu teprve čeká.

Dělníkům už zbývá posledního čtvrt roku, aby domontovali a zprovoznili nezbytné technologie uvnitř jižního tubusu a propojili koleje v tunelu až k současné železniční trati Plzeň - Praha. Provoz v severním tubusu by měl být zahájen o něco později.

„Předpokládáme, že první vlak tunelem projede letos v listopadu,“ uvedl Martin Patřičný

Rozebírání razicího štítu Viktorie na okraji Plzně (22. ledna 2018)

Ražba jižního tubusu začala v únoru 2015, štít pojmenovaný Viktorie se znovu na denním světle objevil v červnu 2016. Štít si razil cestu horninami a zároveň skládal z betonových segmentů prstence definitivního ostění o průměru bezmála deset metrů. Stroj tak za sebou nechával čistý tubus.

Ražbu severní tunelové roury štít zahájil v září 2016, loni v říjnu dokončil její ražbu. Mezi oběma tubusy je osm nouzových průchodů.       

 Až začnou jezdil vlaky novým tunelem, o šest kilometrů kratší trasu mezi Plzní a Rokycany vlaky zdolají až o deset minut rychleji. Stará trať mezi Plzní a Chrástem zanikne. Lokálka z Radnic bude jezdit až do Ejpovic, kde bude přejíždět na trať železničního koridoru, nebo tu budou cestující přestupovat na vlaky směr Plzeň nebo Rokycany.  

Kompletní přestavba trati Plzeň - Rokycany na železniční koridor bude stát přes pět miliard korun.

Viktorie prorazila poslední část železničního tunelu (7. října 2017)

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Nejdelším železničním tunelem v zemi už jezdí vlaky s cestujícími

První vlak s cestujícími, který projel nejdelším železničním tunelem v České...

Nejdelší železniční tunel v České republice začíná sloužit veřejnosti na třetím železničním koridoru z Plzně do Prahy....

Zemřel šumavský podnikatel Talián. Stavěl hotely a přátelil se se Zemanem

František Talián na snímku z roku 2010, kdy se jako člen občanského sdružení...

Ve věku 70 let zemřel minulou středu vystudovaný právník František Talián, kterému přátelé přezdívali král Šumavy. Po...

Nová varianta pro Plekance. Zájem má Plzeň, potvrdil manažer Vlasák

Plekanec: O medaili se nikdo nebaví, vážíme si podpory diváků

O hokejistu Tomáše Plekance usiluje další klub z české extraligy - Plzeň. Pro iDNES.cz to potvrdil sportovní manažer...

Čisto na kolejích. V nejdelším tunelu nebude možné používat staré toalety

Prohlídka nejdelšího železničního tunelu v ČR u Plzně. (21. 9. 2018)

Už tento pátek se naplno rozjede provoz více než čtyřkilometrového železničního tunelu Ejpovice - nejdelšího v Česku....

Logističtí géniové. Při biatlonu budou Emmonsovi „střílet“ i proti sobě

Matthew a Kateřina Emmons na střelnici v Plzni-Lobzích.

Starají se o čtyři děti, mají pracovní úvazky na střelnici v Plzni a navrch teď oba pomáhají biatlonovým reprezentacím,...

Další z rubriky

V Plzeňském kraji chybí desítky pěstounů, děti končí v ústavech

Ilustrační snímek

Sehnat pěstouna je téměř nemožné. Zatímco před čtyřmi lety se jich na západě Čech hlásilo sedmnáct, loni to byl už jen...

Terminál ušetří kilometry přes Plzeň, některé autobusové spoje posílí

Práce na novém autobusovém terminálu u hlavního vlakového nádraží v Plzni...

Nový autobusový terminál u hlavního vlakového nádraží v Plzni začne fungovat 9. prosince. Určen bude pro spoje z...

Houkající vůz strážníků jel na červenou, střetl se s osobním autem

Při nehodě vozidla plzeňských městských strážníků a osobního auta se zranili...

Plzeňští policisté vyšetřují od středečního odpoledne nehodu strážníků. Ti vjeli se zapnutými majáky na červenou do...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz