Lávka přes rušnou Rokycanskou třídu v architektonické studii.

Lávka přes rušnou Rokycanskou třídu v architektonické studii. | foto: Repro: archiv MF DNES

Rokycanskou třídu v Plzni možná překlene lávka a přibude i zeleň

  • 10
Nová lávka nad silnicí místo nynějšího podchodu, parkovací místa pro autobusy před Divadlem Alfa i více zeleně ve středovém pásu. To jsou některé z novinek, které by v následujících letech měly vylepšit podobu Rokycanské třídy v Plzni. Studii už schválila rada města.

Studie, která upravuje podobu úseku silnice mezi mostem přes řeku Úslavu a křižovatkou U Pietasu a bloky po obou stranách ulice, je pro město závazná.

„Rokycanská v tomto úseku nemá moc městský charakter. Hlavním problémem jsou podchody, chybí lepší propojení obou částí Doubravky (rozdělených Rokycanskou, pozn. red.). To je zásadní,“ hodnotí současný stav plzeňský architekt Marek Sivák a dodává, že třída byla stavěna velkoryse, součástí je i rezerva například pro vybudování tramvajové tratě.

„Středový pás je tedy velmi široký,“ konstatoval Sivák a podotkl, že Rokycanská dnes kvůli charakteru funguje spíše jako dálnice.

Všemi zmíněnými nedostatky se studie zabývá. Tou nejzásadnější změnou by v budoucnu mělo být vybudování lávky mezi ulicemi Sousedská a Rodinná nad úrovní Rokycanské třídy. „Ta by lépe využila stávající terén,“ přiblížil Petr Raška z Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně, který studii zpracoval.

Rokycanská třída v Plzni.

V místě je třída „zaříznuta“ pod povrch, oproti okolí je snížena. „Dnes tedy člověk musí sejít na úroveň komunikace a pak ještě do podchodu pod silnicí,“ popisuje Raška a dodává, že na lávku by ze Sousedské, tedy ve směru od Doubravky, nebylo třeba vůbec stoupat. Na druhé straně by pak byla mírně nakloněná rampa.

V současné době mohou pěší, kteří dodržují předpisy, Rokycanskou překonat pouze podchody. Přechod, který tu býval, byl zrušen jako nebezpečný.

A to je další zásadní změna: přechod se sem vrací. Tentokrát však se světelnou signalizací. „Kombinace lávky a těchto přechodů dává smysl,“ souhlasí Sivák.

Myšlenka na změnu vzešla ze strany městského obvodu, na který se jako první obrátili divadelníci z Alfy. Vadilo jim, že autobusy vozící děti na jejich představení nemohou zaparkovat přímo před divadlem.

„Doplnili jsme parkovací místa pro auta a pro autobusy přímo v návaznosti na Divadlo Alfa, aby autobusy nemusely zajíždět do obytných čtvrtí a aby pro děti byla cesta mezi autobusem a divadlem co nejkratší a bezpečná,“ jmenuje další bod studie Raška.

Pro starostu je nejdůležitější lávka, jde o bezpečnost lidí

Podle technického náměstka primátora Pavla Šindeláře studie nepočítá s žádnou zástavbou, ale s celkovou revitalizací plochy. „Uvažuje se, že by se středový pás Rokycanské osadil stromy, které by území oživily,“ nastínil Šindelář.

Cílem je oblast co nejvíce zazelenit. „Změnit Rokycanskou v park není realistické, aut se na téhle komunikaci nezbavíme. Je to tepna, která vede do centra města,“ zdůvodňuje Šindelář.

Starosta Doubravky Michal Chalupný plány na oživení komunikace vítá, je si však vědom jejich finanční náročnosti. „Pokud se sežene dotační projekt, je myslím možné změny realizovat etapově,“ míní Chalupný, který jako prioritu bere lávku, protože se jedná o bezpečnost lidí. 

Studie schválená Radou města Plzně je závazná pro jakékoliv další rozhodování o tomto území. Pokud město nebo kdokoliv jiný bude chtít na tomto území cokoliv realizovat, bude muset vycházet z této studie. „Může přijít i s jiným řešením, musí jej však řádně odůvodnit a město se k němu musí vyjádřit,“ uzavřel Šindelář.