Nové jízdní testy pro motorkáře budí obavy i mezi instruktory autoškol

  • 142
Novela zákona upravující praktické zkoušky v autoškole pro motocykly zkomplikovala práci instruktorům. Plzeňská autoškola Milana Baumruka dokonce výcvik na motorkách dočasně zastavila. Nová přísnější pravidla totiž vzbuzují mnoho dosud nevyjasněných otázek.

Nově dostane řidičský průkaz na motocykl jen ten, kdo dokáže na konci výcviku stroj bezpečně ovládat i v krizových situacích. Jenže v autoškolách pořád ještě tápou, jak teď má výuka a zkoušení vypadat.

„Do doby, než bude jasno, jak všechno bude, výcvik na motorku dělat nebudeme. Dělám tuhle práci od roku 1970, ale podobnou situaci nepamatuji,“ říká Milan Baumruk z plzeňské autoškoly.

Podle nových pravidel budou žáci jezdit na motorce společně s učitelem jen na začátku kurzu, pak už budou jezdit na stroji pouze sami. I v ulicích. Učitel pojede na druhé motorce, dorozumívat se budou přes vysílačku.

Jenže dodnes není jasné, jaké zařízení pro komunikaci je pro tyto případy schválené a použitelné. Neví se také, jak to bude třeba s pojištěním motocyklů, protože žáci pravděpodobně budou častěji padat. Budou absolventi základního kurzu vůbec schopni při jízdě na polygonu splnit všechny úkoly, které nový předpis vyžaduje?

Majitel plzeňské autoškoly František Šimek tvrdí, že některé prvky jsou pro začátečníky příliš složité. Třeba projet slalom mezi kužely přesně stanovenou rychlostí.

„Když se bude jezdec dívat na tachometr, už asi nezvládne projet slalom. Když se soustředí na kužely, asi bude problém s rychlostí,“ říká zkušený učitel František Šimek.

A za pravdu mu dává i mnohonásobný republikový šampion v trialu Miroslav Lisý. Navíc dodává, že některé předepsané prvky ve vyšších rychlostech nezvládají ani lidé, kteří už na motorkách jezdí delší dobu.

„Začátkem prosince jsem zkoušel některé z těch prvků na cvičišti splnit. Vžil jsem se do jejich pozice, některé jsou opravdu velmi náročné. Bral bych je při rozšiřování řidičského průkazu z malé motorky na velkou, tam už absolventi mají zkušenosti a jsou schopní zkoušku udělat. Ale u lidí, kteří začínají a mají základní výcvik, je to velmi málo, aby uspěli,“ potvrzuje Lisý.

Jedinou cestou bude dokupování kondičních a tréninkových jízd pod dohledem instruktora.

Žák na motorce projede křižovatku, instruktor ne?

Kdo z adeptů uspěje na polygonu, bude muset prokázat zvládnutí motorky ještě v běžném provozu. Při zkoušce opět pojede na motorce sám, komisař pojede s instruktorem na druhém motocyklu nebo častěji v autě. S jezdcem budou komunikovat přes vysílačku.

Instruktoři se však obávají situace, kdy se mezi žáka a auto vmáčkne jiný řidič, nebo když motorka projede křižovatkou, ale auto už zůstane stát na červenou.

Ministerstvo dopravy v tom ale nevidí žádný problém. „Kontakt komisaře nebo instruktora se žákem není v praxi problém, v řadě zemí funguje. Žák dostává do sluchátek instrukce, takže pokud vozidlo za ním nestihne projet křižovatku, jednoduše mu instruktor dá pokyn, aby na bezpečném místě za křižovatkou zastavil a počkal. Je třeba vycházet z toho, že při zkoušce má již adept na řidičský průkaz zvládnuté jízdní dovednosti a v této základní situaci si poradí,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.