Na dálnici D5 u Plzně se střetl kamion osobním autem. Tragická nehoda...

Na dálnici D5 u Plzně se střetl kamion osobním autem. Tragická nehoda zkomplikovala provoz ve směru na Rozvadov. (29. března 2016) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Šofér kamionu dostal za podíl na smrti čtyř lidí podmínku a nesmí řídit

  • 21
Okresní soud v Plzni v pátek potrestal podmínkou a zákazem řízení rumunského řidiče kamionu, který loni 29. března na dálnici D5 zezadu naboural do Volkswagenu Sharan, v němž cestovalo sedm jeho krajanů. Čtyři z nich tehdy zemřeli.

Iosif Adrian Benga dostal za spoluzavinění tragické nehody tříletý podmíněný trest se zkušební dobou pět let. Navíc mu soud uložil pětiletý zákaz řízení, který se vztahuje pouze na Českou republiku.

Rozsudek není pravomocný. Státní zástupce i obhájce si ponechali lhůtu pro podání odvolání.

Benga loni 29. března řídil kamion MAN s šestitunovým návěsem a po dálnici D5 mířil do Nýřan. Pozdě ale zareagoval na vůz Volkswagen Sharan, jehož řidič Ioan Varga na dálnici zastavil, protože minul sjezd na Plzeň-Litice.

Z počáteční rychlosti kolem 88 kilometrů v hodině dokázal řidič kamionu zpomalit už jen na 66 kilometrů v hodině a následky byly tragické. Stojící auto nemohl objet, protože levým pruhem jej právě předjížděl jiný vůz.

Snímky z tragické nehody na dálnici D5 u Plzně

„Na vzniku dopravní nehody se podíleli oba dva řidiči, jak řidič kamionu Benga, tak řidič vozidla Volkswagen Sharan Varga. Došli jsme k závěru, že větší podíl na vzniku nehody má obžalovaný Benga,“ odůvodnil výši trestu soudce Josef Prach s tím, že řidič volkswagenu zastavil v pravém jízdním pruhu v rozporu s předpisy o silničním provozu.

Varga podle soudu nesl kvůli svému nelogickému manévru na nehodě asi čtvrtinovou vinu.

Benga měl výhled zhruba 200 metrů a podle soudce měl na tuto situaci včas reagovat, ať už snižováním rychlosti nebo přejetím do druhého pruhu. „Řidič reagovat začal, ale začal reagovat pozdě,“ uvedl Josef Prach.

Podle znalce jel Benga v době, kdy zaregistroval stojící vozidlo, asi 88 kilometrovou rychlostí. Brzdit však začal až asi 37 metrů před ním. K tomu, aby naložený kamion zcela zabrzdil, by potřeboval zhruba dalších 25 metrů.

Podle obhájce bylo zastavení na dálnici pro Bengu tak překvapivé, že nedokázal včas situaci vyhodnotit a proto zareagoval opožděně.

Soud přihlédl také k tomu, že Benga se nechoval bezohledně a sledoval silniční provoz. „S ohledem na jeho dosavadní beztrestnost a na to, že není jediný, kdo nese vinu, je možné uložit ještě trest podmíněný v nejvyšší možné míře,“ konstatoval Prach.

Řidič volkswagenu dostal trest už v lednu

Cizinci, který se hlavního líčení nezúčastnil, za usmrcení z nedbalosti hrozilo až šestileté vězení.

Benga pracoval jako řidič kamionu devět let, bez nehod najezdil dosud asi milion kilometrů.

Řidiči volkswagenu Ioanu Vargovi, která má po nehodě trvalé zdravotní následky, už v lednu vyměřila soudkyně Lenka Prýcová dva roky vězení podmíněně se zkušební dobou dva a půl roku. I jemu soud navíc uložil zákaz řízení v ČR na tři roky (psali jsme zde).

Při střetu kamionu a auta na D5 zemřeli čtyři muži (29. března 2016)

29. března 2016

,