Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Nadšenci vyrobili kopie dvou vagonů, jakými jezdili legionáři

  17:51aktualizováno  17:51
Dokonalé repliky vagonů, jakými se po první světové válce vraceli z Ruska čeští legionáři, vyrobili nadšenci v zámečnické dílně v Krasíkově na Tachovsku. Dva vozy zhotovili podle dobových výkresů a fotografií a rádi by jednou vyjeli na železnici s celým legionářským vlakem s parní lokomotivou.

Do těchhle příhrádek uvnitř vagonu jsme dávali válečnou poštu, tady na těch stoličkách jsme seděli u tohoto stolu a třídili dopisy. Jen kamínka ve druhém vagoně jsou o něco menší, než ve kterých jsme si na Sibiři v osmnáctém roce topili.

Kdyby ještě žil některý z legionářů, kteří se po první světové válce vraceli z Ruska ve speciálních vlacích, v Krasíkově by teď zamáčkl slzu.

Fachmani tamní zámečnické výroby dokázali vyrobit repliky hned dvou vagonů těchto legionářských vlaků.

"Kromě dvojkolí a zavěšení je úplně všechno nové. Původní legionářské vozy byly z ruských vagonů, takže měly větší rozchod. Když nám sem přivezli v únoru staré vagony, z nichž jsme vyráběli repliky, konstrukce byly v dezolátním stavu, vše bylo skřívané, zkroucené," popsal vedoucí výroby Karel Musil.

V pondělí v sedm ráno se vagony vydaly na cestu do Brna. Stanou se součástí expozice na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET.

Vagony technici naložili pomocí jeřábů na kamiony. Zatímco jeřábníci ustavovali své stroje, v dílně se na obou vagonech ještě dodělávaly drobnosti. "Ten stůl a stoličky pořádně obalte folií, ať se jim cestou nic nestane. Tady to ještě přejeď červenou barvou, kde jste s tou černou? Potřebujeme přetřít hlavy dvou šroubů," znělo halou.

Fotogalerie

Chlapi, kteří poslední týdny dělali na replikách vozů pro legionářský vlak, kmitali na nejvyšší obrátky. "Je uvnitř už úplně všechno? Zavřete dveře na druhé straně, já je jdu zamknout. Klíče od poštovního vozu mám v pravé kapse, od toho druhého v levé. Musíme je pak dát řidičům kamionů, aby vagony mohli na výstavě v Brně vůbec otevřít," říkal kolegům Musil.

Nadšenci z Krasíkova dali do práce na vagonech i kus srdce, tahle práce byla i pro ně výjimečná a chtějí v ní pokračovat. V budoucnu by rádi zhotovili celý dobový legionářský vlak i s parní lokomotivou, který by mohl vozit turisty.

Venku před dílnou už mají připravené torzo dalšího vagonu. "To bude štábní i s kanceláří, částí pro ubytování, toaletou a spoustou doplňků," dodává Musil. Kromě toho by mohli udělat ještě další dva vagony - jeden ozbrojený kulomety, druhý naložený trámy a kolejnicemi.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Auto Link & go jezdí bez řidiče. (17. 10. 2017)
Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice...  celý článek

Požár osobních aut v Poběžovicích ve čtvrtek 5. října.
Žhář ničí na Domažlicku auta, během dvou týdnů hořela už čtyři

Během dvou týdnů hasiči likvidovali dva požáry v Poběžovicích na Domažlicku. Neznámý žhář si v obou případech vybral ke svému řádění auta.   celý článek

Pavla Jeslínka navštívil v nemocnici jeho otec Josef (první vlevo), za ním...
Divočákem napadený myslivec letěl čtyři metry. Do lesa chodit nepřestane

Ani v nejhorších snech by mě nenapadlo, že se něco podobného může stát. Tak popisuje myslivec Pavel Jeslínek setkání s divokým prasetem při honu u Přeštic na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.