Štukatéři dokončují práci ve vestibulu hlavního nádraží, tento týden je

Štukatéři dokončují práci ve vestibulu hlavního nádraží, tento týden je vystřídají podlaháři. Ti položí ručně vyrobené dlaždice, které jsou kopiemi originální podlahy z roku 1907. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Řemeslníci mění nádraží k nepoznání, položí tu i ručně dělané dlaždice

  • 14
Zanedbaná budova hlavního nádraží v Plzni se pod rukama řemeslníků mění k nepoznání. Kupole i vestibul už září novými omítkami a štuky. V pondělí se do práce pustili i pokladači, kteří vymění podlahu ve vestibulu. Nové dlaždice jsou kopiemi těch původních z roku 1907. Ručně je vyrobila odborná firma z Hradce Králové.

"Podlaha se bude měnit ve třech etapách. První přijde na řadu prostředek haly. Pak levá strana a nakonec pravá. Z pohledu od parkoviště," popisuje Michal Polcar z Regionální správy majetku ČD, který rekonstrukci za desítky milionů dozoruje.

Vše se bude dít za provozu. První omezení čeká na cestující již tento týden. Od úterního rána bude kvůli výměně dlažby uzavřený hlavní vchod. "A to až do 2. dubna. Lidé tudy naposledy projdou ještě v pondělí. Pak budou do haly vcházet bočními vchody," vysvětluje Polcar. Po celou dobu bude uzavřený i novinový stánek a pizzerie v hlavním vstupu.

Bourací práce odstartují v úterý. Celkem pokladači vymění zhruba 700 metrů čtverečních dlažby. Nové dlaždice jsou kopiemi původních z roku 1907. Repliky ručně vyráběla firma Hanyš z Hradce Králové.

"Dostali vzorek původní dlaždice. Vytvořili podle ní formu a ručně do ní sypali směs," prozradila regionální mluvčí drah Radka Pistoriusová. Výroba nové dlažby trvala půl roku. Dobrá zpráva je, že nová dlažba bude odolná proti obrusu. Takže by ani za pár let neměla za mokra klouzat jako ta dosavadní.

Vestibul se vrací do podoby, jakou měl po opravě před 65 lety

V dubnu, při výměně dlažby v levé a pravé části haly, budou v provozu vždy  pokladny v protilehlé části haly. Informační ČD centrum bude sloužit omezeně. Jediná přístupová cesta k němu povede buď výtahem z horní haly, nebo od schodiště po provizorní lávce. Kompletní výměna dlažby má skončit 3. května.

Do konce dubna bude v dolním vestibulu také hlučněji. To až se do starých dlaždic zakousne sbíječka. Prach prý budou pracovníci pokladačské firmy průběžně kropit. "Jinak by to bylo špatné i pro čerstvě dokončené štuky a omítky," říká Polcar.

Malíři a štukatéři celkem opravili 2250 metrů čtverečních omítek a štuků. "Nyní vypadají jako po opravách před 65 lety," srovnává Polcar.

Na konci války totiž zasáhla budovu hlavního nádraží jedna ze spojeneckých bomb. Kopule nad hlavní halou se tehdy vychýlila o 90 centimetrů. Zpátky ji vrátili škodováci za pomocí jednoduchých strojů.

Původní bohatou novorenesanční výmalbu se secesními prvky při poválečných opravách nahradila jednodušší výzdoba. "Současná barevnost je výsledkem bádání památkářů. Spolupráce s nimi byla bezvadná. Stejně jako se štukatéry, malíři a dalšími řemeslníky," pochvaluje si Polcar.