VIDEO: Štít razící tunel u Plzně se po šestnácti měsících vynořil ze země

  • 54
Razicí štít Viktorie, který u Plzně buduje nejdelší železniční tunel v Česku, se v úterý po šestnácti měsících vynořil na denní světlo. Má před sebou ještě poslední metry v takzvané lavici a pak už bude jižní tubus tunelu hotový.

Zatím jen horní část razicí hlavy se z horniny vynořila přesně ve čtvrt na dvanáct. Výjimečný okamžik sledovali pozvaní zástupci města Plzně, Metrostavu i Správy železniční dopravní cesty, novináři a také občané, přestože oficiální den otevřených dveří a slavnostní dokončení tunelu se uskuteční až tuto sobotu.

Podle reportéra MF DNES bylo na místě asi 400 až 500 lidí, asi dvě stovky z nich tvořila právě veřejnost. Přihlížející viděli i to, jak přímo skrz razicí hlavu vylezli z podzemí dělníci, kteří stroj řídili. Společně s kolegy pak zvedli nad hlavu českou vlajku a dočkali se i potlesku.

Ražba jižního tubusu

Ražba nejdelšího železničního tunelu v ČR začala. (3. února 2015)
Ražba nejdelšího železničního tunelu v ČR začala. (3. února 2015)
Razicí štít dostal jméno Viktorie. (3. února 2015)
U Plzně pokračuje stavba železničního tunelu, který bude nejdelší v České...

První tunelový tubus bude po dokončení dlouhý 4 150 metrů. Razicí hlava teď musí do soboty zdolat ještě asi sedmdesát metrů v takzvané lavici, tedy v již částečně odtěženém prostoru před provizorní stěnou portálu.

Jakmile Viktorie dokončí jižní tunelovou rouru, začne u tunelového portálu velká montérská a logistická operace. Technici razicí hlavu prohlédnou, případně opraví a pak ji rozeberou, aby bylo možné ji po částech přepravit k vjezdovému portálu do Kyšic.

Tam technici zařízení opět sestaví a na podzim začne ražba druhé tunelové roury. Tou po dokončení tunelu budou jezdit vlaky směrem od Prahy do Plzně.

Podle prvních plánů měl štít dokončit jižní tunelový tubus už loni v listopadu. Během ražby ale nastala řada komplikací, které práce zbrzdily. Kromě tvrdé skály, kterou se štít prokousával nedávno, to byly i silné proudy podzemní vody, nestabilní horniny či křemenové žíly v břidlicích.

Železniční tunel, který bude dlouhý více než čtyři kilometry, má stát zhruba dvě miliardy korun. Stane se součástí čtrnáctikilometrového koridoru mezi Plzní a Rokycany za čtyři miliardy korun. Nová železnice na této trase zkrátí jízdu vlaků asi o devět minut, soupravy tu budou moci jezdit rychlostí 120 až 160 kilometrů v hodině.

Takto vypadá tunel uvnitř, podívejte se na reportáž (10.2. 2016)

11. února 2016