Místo, kde se propadla zemina, je označené cedulí a ohraničené páskou. (15. září 2015) | foto: Martin Polívka, MAFRA

Na poli, pod nímž vede tunel, se propadla zem. Zrovna tudy jel traktor

  • 21
Pod kolem traktoru, který v úterý jezdil po poli poblíž Zábělé u Plzně, se propadla zemina. Asi pět metrů hluboký a osm metrů dlouhý kráter se vytvořil v místě, pod nímž stavbaři asi před měsícem razili nový železniční tunel. Událost se obešla bez zranění.

Zmíněný traktor patří zemědělskému družstvu z plzeňské části Červený Hrádek. Podle jeho předsedy Vavřince Přibáně si traktorista myslel, že mu upadlo zadní kolo. Rozhodně prý nepočítal, že by se pod strojem mohla propadnout zem.

„Štěstí bylo, že se propadl jen levým kolem, tím pravým byl na pevné zemi, takže to přejel a mohl jezdit dál. Já jsem hlavně byl rád, že se nikomu nic nestalo. Pak jsem zavolal Metrostav, aby to spravili,“ řekl Vavřinec Přibáň.

Právě firma Metrostav totiž razí čtyři kilometry dlouhý tunel mezi Plzní a Kyšicemi, který bude nejdelším železničním tunelem v České republice.

Proč se zemina propadla není s jistotou potvrzené, ale Metrostav má hypotézu, jak k tomu mohlo dojít.

Pod místem propadu byl razicí štít asi před měsícem

„Stalo se to v místě, kde jsme tunel razili asi před měsícem. Nyní je štít asi o dvě stě metrů dál. Když jsme koukali zpětně do dokumentů, tak při ražbě asi v těchto místech byl poměrně velký přítok podzemní vody, ne havarijní, ale poměrně velký. Vodu jsme museli vyčerpat a zřejmě narušila nadloží,“ vysvětlil mluvčí Metrostavu František Polák.

Podle jeho slov má Správa železniční dopravní cesty, která je investorem stavby, zajištěný nezávislý monitoring. Místo na povrchu, pod nímž se tunel razí, je také už dopředu uzavřené páskami a zůstává takto označené i nějakou dobu poté, co štít podzemím projede. Pokud pak měření ukáží, že je v podzemí vše v pořádku, místo se uvolní.

Ani tady u Zábělé poblíž Plzně provedená měření nesignalizovala, že by byl v podzemí nějaký problém. Propad se nedotkl tunelu, který je asi dvacet metrů pod povrchem.

Razicí štít už je za polovinou prvního tubusu

„Zemědělci měli nějaké agrotechnické lhůty, tak jsme je tam pustili. Pod kolem traktoru se ale propadla půda. Místo už jsme zasypali, ale ještě jsme neobnovili poslední humusovou vrstvu, protože čekáme, že poklesy mohou ještě doznívat,“ podotkl Polák.

Připomněl, že místo je nyní opět označené a uzavřené páskami. Znovu se bude provádět i geofyzikální měření, které by odhalilo případné nehomogenity, tedy nesourodou zeminu.

Razicí štít se poprvé zakousl do země u Kyšic na začátku letošního února. Nyní už je za polovinou prvního tubusu.

Kvůli problémům s nestabilními horninami a podzemní vodou nabrali budovatelé tunelu v prvních stovkách metrů zpoždění asi dva měsíce. V září je zase zpomalily křemenové žíly v břidlicích, které častěji tupí řezné části stroje. I v největších červencových vedrech naráželi stavbaři na přítoky podzemní vody, mnohdy o síle až 25 litrů za vteřinu.

Železniční tunel na taru Plzeň - Praha bude mít pro každou kolej zvláštní tubus. Obří stavba vyjde na téměř dvě miliardy korun.

Razicí štít zahájil stavbu nejdelšího tunelu v Česku (3. února 2015)

3. února 2015

,