Sčítači zapisovali automobily letos v květnu na hlavních tazích na okraji Plzně. „Stejně podrobný průzkum se v Plzni dělal naposledy v roce 2006 po otevření kompletního dálničního obchvatu. Sčítači na čtyřiadvaceti kontrolních stanovištích nyní zapisovali poslední čtyři až pět číslic z registračních značek. Pak se párováním údajů podařilo zjistit podíl vozidel, která městem jen projíždějí, ale i nejčastější směry tranzitu. Jsou to pro nás cenná data, protože máme jasná místa, kde je třeba s průjezdností dále něco dělat,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík z KDU-ČSL.
Z průzkumu vyplývá, že do Plzně denně vjíždí ze všech směrů 93 tisíc vozidel včetně 3 600 nákladních aut a 3 000 kamionů. Stejný počet automobilů z Plzně vyjíždí.
Nejzatíženější komunikací je dálniční přivaděč od dálnice D5 ke kruhovému objezdu na Nové Hospodě, po kterém za 24 hodin projede oběma směry dohromady 23,4 tisíce vozidel. S 21 tisíci auty následují Rokycanská třída na okraji Plzně a ulice U Seřadiště, což je přivaděč od dálnice u Černic.
Kdyby nebyl v provozu dálniční obchvat, Plzeň by byla jedním velkým parkovištěm. Z údajů Ředitelství silnic a dálnic vyplývá, že tunelem Valík na obchvatu denně projede 38 tisíc vozidel, z nichž 8 600 tvoří kamiony.
„U kamionů mělo vliv na tranzit například i to, že po otevření dálničního obchvatu měl hypermarket na Rokycanské třídě otevřeno 24 hodin denně. Šoféři, kteří musí dodržovat bezpečnostní přestávky, sjížděli z dálnice v Ejpovicích, dojeli k obchodu a tam si udělali přestávku. Poté se nevraceli na dálnici do Ejpovic, ale projížděli městem dál na západ,“ uvedl Náhlík.
Na dálničním obchvatu Plzně stoupla doprava o 80 procent
Dopravní expert Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský uvedl, že detailní výstupy z posledního dopravního průzkumu zadají do aktualizace matematického modelu dopravy v Plzni. „Je nutné připomenout, že na dálničním obchvatu Plzně za posledních deset let stoupla doprava o 80 procent. V Plzni na vjezdech do města stoupla za stejné období o 19 procent,“ uvedl Vohradský.
Proč do Plzně každý den vjíždí více aut a také jich více vyjíždí? Podle odborníků to souvisí s trendem posledních dvaceti let, kdy se lidé stěhují z města za jeho okraje a v běžných rodinách přibývá aut.
Ke zlepšení situace může pomoci kvalitní veřejná doprava
Zatímco před deseti lety bylo v Plzni 431 vozidel na jeden tisíc obyvatel, teď už jedno auto připadá na dva lidi.
„V současné době už neřešíme dopravu pro Plzeň s 170 tisíci obyvateli, ale musíme komplexně řešit aglomeraci, ve které žije odhadem 350 tisíc obyvatel. Ke zlepšení dopravní situace může pomoci kvalitní veřejná doprava, aby lidé do města nejezdili auty. Už dnes je běžné například na Slovanech nebo v Doubravce, že dojíždějící nechávají svá auta v ulicích, kde je bezplatné parkování, a dál pokračují hromadnou dopravou. Jenže místní jsou pak rozhořčení, že nemají kde parkovat,“ přidal další pohled náměstek primátora Petr Náhlík.