Průtah Plzní by ulevil i přetížené Karlovarské třídě.

Průtah Plzní by ulevil i přetížené Karlovarské třídě. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Chystaný průtah Plzní naráží na řadu výtek. Zvýší hluk a změní krajinu

  • 27
Plán na stavbu průtahu, který by spojil plzeňské čtvrti Bory a Lochotín, narazí na mnoho výhrad kvůli možným negativním dopadům. Komunikace, po níž by mohlo jezdit denně kolem dvaceti tisíc aut, by totiž značně zatížila okolí nadlimitním hlukem a byla by také velkým zásahem do krajiny.

Povede Plzní nová silnice, která přímo spojí kruhovou křižovatku v Sukově ulici na Borech s křižovatkou na Karlovarské třídě u lékařské fakulty na Lochotíně?

Rozhodování o projektu, který může značně změnit centrum města, dospělo po letech úprav k závěru. V uplynulém týdnu se uskutečnilo veřejné projednání dokumentace k posudku vlivů severní části stavby na životní prostředí (EIA). Jednalo se o úsek mezi Karlovarskou třídou a Přemyslovou ulicí. Kladné vyznění EIA je klíčové k povolení stavby.

Potvrdilo se, že plán narazí na mnoho výhrad kvůli možným negativním dopadům. Státní komunikace, po níž by mohlo jezdit denně kolem dvaceti tisíc aut, by totiž značně zatížila okolí hlukem, který by překračoval povolené limity. Zástupci Krajské hygienické stanice ve svém stanovisku uvedli, že navržená protihluková opatření považují za nedostatečná.

Stavba by navíc představovala výrazný zásah do oblasti mezi Lochotínským parkem a řekou Mží, kde by nad většinou území vedla nad zemí po estakádě.

Zástupci odboru životního prostředí magistrátu upozornili, že dokumentace k posudku vlivů na životní prostředí velmi podceňuje dopad stavby na krajinný ráz.

Projekt má na starost plzeňská pobočka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a její šéf Zdeněk Kuťák připustil, že nebude snadné pro stavbu získat v rámci EIA kladné vyjádření. Loni odhadoval, že stanovisko k severní části trasy padne v polovině letošního roku. Dnes mluví jinak.

„Ta EIA nás hodně zdrží. Myslím, že to bude tak rok, rok a půl a s nejistým výsledkem,“ řekl Kuťák. Již před časem přiznal, že pokud se má ŘSD vypořádat s problémem hlukové zátěže v okolí silnice, spočívalo by patrně jediné možné řešení v tom, že by některé domy přestaly sloužit k bydlení.

Kritici projektu si myslí, že by neměl získat kladný posudek vlivů na životní prostředí. „Už dnes jsou v centru města překračované hlukové limity, takže dost dobře není možné tu zátěž ještě vědomě zvyšovat. Existuje na to už i soudní verdikt,“ sdělil Petr Pelcl ze spolku Kontrolní skupina.

Odpůrci plánované silnice upozorňují, že vybudování nové frekventované trasy znemožní lepší využití dotčené části města, kde by ubyl prostor pro bydlení a rekreační zázemí.

Budování okružních tras je pro radnici priorita

Zastánci projektu naopak tvrdí, že hlavní přínos nové trasy by spočíval v odvedení části aut projíždějících středem Plzně po Klatovské a Karlovarské třídě. „A jako alternativa mostu Generála Pattona, je to strašně důležité,“ argumentuje Zdeněk Kuťák.

Například architekt Petr Domanický ovšem považuje plán za projev zastaralé koncepce, která příliš nepočítala s tím, že by v centru Plzně někdo bydlel a předpokládala, že se střed města v podstatě změní na křižovatku dopravních tepen.

Primátor Plzně Martin Zrzavecký tvrdí, že budování okružních tras je pro radnici jednoznačná priorita. V případě plánu na silniční průtah považuje za nejméně problémový úsek mezi ulicemi Sukova a Borská.

Do plánů na budování zbývajících dvou úseků Borská - Přemyslova a Přemyslova - Karlovarská by se podle primátora mohly promítnout výsledky nové komplexní analýzy dopravní situace ve městě.