Chystaný průtah Plzní naráží na řadu výtek. Zvýší hluk a změní krajinu

  18:03aktualizováno  18:03
Plán na stavbu průtahu, který by spojil plzeňské čtvrti Bory a Lochotín, narazí na mnoho výhrad kvůli možným negativním dopadům. Komunikace, po níž by mohlo jezdit denně kolem dvaceti tisíc aut, by totiž značně zatížila okolí nadlimitním hlukem a byla by také velkým zásahem do krajiny.

Průtah Plzní by ulevil i přetížené Karlovarské třídě. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Povede Plzní nová silnice, která přímo spojí kruhovou křižovatku v Sukově ulici na Borech s křižovatkou na Karlovarské třídě u lékařské fakulty na Lochotíně?

Rozhodování o projektu, který může značně změnit centrum města, dospělo po letech úprav k závěru. V uplynulém týdnu se uskutečnilo veřejné projednání dokumentace k posudku vlivů severní části stavby na životní prostředí (EIA). Jednalo se o úsek mezi Karlovarskou třídou a Přemyslovou ulicí. Kladné vyznění EIA je klíčové k povolení stavby.

Potvrdilo se, že plán narazí na mnoho výhrad kvůli možným negativním dopadům. Státní komunikace, po níž by mohlo jezdit denně kolem dvaceti tisíc aut, by totiž značně zatížila okolí hlukem, který by překračoval povolené limity. Zástupci Krajské hygienické stanice ve svém stanovisku uvedli, že navržená protihluková opatření považují za nedostatečná.

Stavba by navíc představovala výrazný zásah do oblasti mezi Lochotínským parkem a řekou Mží, kde by nad většinou území vedla nad zemí po estakádě.

Zástupci odboru životního prostředí magistrátu upozornili, že dokumentace k posudku vlivů na životní prostředí velmi podceňuje dopad stavby na krajinný ráz.

Projekt má na starost plzeňská pobočka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a její šéf Zdeněk Kuťák připustil, že nebude snadné pro stavbu získat v rámci EIA kladné vyjádření. Loni odhadoval, že stanovisko k severní části trasy padne v polovině letošního roku. Dnes mluví jinak.

„Ta EIA nás hodně zdrží. Myslím, že to bude tak rok, rok a půl a s nejistým výsledkem,“ řekl Kuťák. Již před časem přiznal, že pokud se má ŘSD vypořádat s problémem hlukové zátěže v okolí silnice, spočívalo by patrně jediné možné řešení v tom, že by některé domy přestaly sloužit k bydlení.

Kritici projektu si myslí, že by neměl získat kladný posudek vlivů na životní prostředí. „Už dnes jsou v centru města překračované hlukové limity, takže dost dobře není možné tu zátěž ještě vědomě zvyšovat. Existuje na to už i soudní verdikt,“ sdělil Petr Pelcl ze spolku Kontrolní skupina.

Odpůrci plánované silnice upozorňují, že vybudování nové frekventované trasy znemožní lepší využití dotčené části města, kde by ubyl prostor pro bydlení a rekreační zázemí.

Budování okružních tras je pro radnici priorita

Zastánci projektu naopak tvrdí, že hlavní přínos nové trasy by spočíval v odvedení části aut projíždějících středem Plzně po Klatovské a Karlovarské třídě. „A jako alternativa mostu Generála Pattona, je to strašně důležité,“ argumentuje Zdeněk Kuťák.

Například architekt Petr Domanický ovšem považuje plán za projev zastaralé koncepce, která příliš nepočítala s tím, že by v centru Plzně někdo bydlel a předpokládala, že se střed města v podstatě změní na křižovatku dopravních tepen.

Primátor Plzně Martin Zrzavecký tvrdí, že budování okružních tras je pro radnici jednoznačná priorita. V případě plánu na silniční průtah považuje za nejméně problémový úsek mezi ulicemi Sukova a Borská.

Do plánů na budování zbývajících dvou úseků Borská - Přemyslova a Přemyslova - Karlovarská by se podle primátora mohly promítnout výsledky nové komplexní analýzy dopravní situace ve městě.

Nejčtenější

Plzeň - Real 0:5, čtyři góly za dvacet minut přinesly nejtěžší prohru doma

JEDNA NULA. Fotbalisté Realu Madrid se radují z gólu, který Plzni vstřelil...

Plzeňští fotbalisté utrpěli nejtěžší domácí pohárovou porážku, Realu Madrid, nejslavnějšímu klubu světa, ve čtvrtém...

Potrestejte ho, peskuje svět Ramose. Ten se Havlovi veřejně omluvil

PERDÓN, MILAN. Sergio Ramos z Realu Madrid se omlouvá plzeňskému záložníkovi...

Když po hodině hry střídal, tisíce fanoušků pískalo, nadávalo, spílalo. Fotbalista Sergio Ramos, ikona Realu Madrid, si...

Za agresivní útok na řidičku dostal šofér podmínku a zákaz řízení

Peter Rumanský před klatovským okresním soudem. (6. 11. 2018)

Řidič, který je obžalovaný, že v červnu na silnici mezi Horažďovicemi a Velkým Borem donutil zastavit řidičku, rozbil...

Dělníci vyměňují oblouky železničního mostu, otočí je kolem jeho osy

Výměna prvního oblouku na železničním mostu nad přehradou Hracholusky je v...

Dělníci opravují zrezivělý železniční most nad přehradou Hracholusky na Plzeňsku. Operace je unikátní v tom, že výměna...

Rychlovlaky od Škody Transportation se budou prohánět po německých tratích

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy (na...

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy pro německou trať Mnichov–Norimberk. Od jara...

Další z rubriky

Dopravní podniky opraví vozovnu, tramvajové haly jsou v kritickém stavu

Kompletní přestavba vozovny Plzeňských městských dopravních podniků na...

Plzeňské městské dopravní podniky chtějí za dva roky začít s přestavbou tramvajové vozovny na Slovanech. Kompletní...

Požár z chodby ubytovny přeskočil do bytu, hasiči vyvedli tři muže a psa

V úterý večer bojovali hasiči s plameny v bytovém domě v Kollárově ulice v...

V bytovém domě v plzeňské Kollárově ulici v úterý večer vypukl požár. Ten vznikl na schodišti a rozšířil se do jednoho...

Řidič předjel auta a v protisměru narazil do stromu, na místě zemřel

Při nehodě na Rokycansku zemřel dvacetiletý řidič osobního vozidla.

Dvacetiletý řidič osobního auta ráno zemřel na Rokycansku. Poté, co předjel jiný osobní a nákladní vůz, přejel do...

Najdete na iDNES.cz