Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Archiv MF DNES

Průhledné protihlukové stěny zabíjejí ptáky, upozorňují ochránci přírody

  • 3
Od 14. listopadu začnou téměř po půlroce jezdit vlaky mezi Plzní a Chrástem po obou kolejích. Ochránci zvířat ale upozorňují, že prosklené části nových protihlukových stěn na železničním koridoru nebo u podchodů jsou smrtelným nebezpečím pro ptáky.

Stavbaři finišují s pracemi na hlavní železniční trati mezi hlavním vlakovým nádražím v Plzni a budoucím železničním tunelem pod vrchem Chlum. Nově je položená kolej, po které budou vlaky jezdit z Plzně na Prahu.

Dělníci přestavěli tři mosty, na svazích vykáceli náletové dřeviny. V téměř celém úseku jsou vlaky schované za betonovou protihlukovou stěnou. Jenže na mostech beton nahradily průhledné stěny a ty jsou podle ochránců přírody smrtelnou pastí pro ptáky.

Šéf rokycanských ochránců přírody Pavel Moulis říká, že v době podzimního tahu ptáků nestíhají objíždět všechna riziková místa na železničním koridoru.

Lidé je podle něj často upozorňují na zraněné nebo mrtvé ptáky.

„Jedním z míst je prosklený podchod v zastávce Klabava nedaleko Rokycan. Za poslední měsíc jsme tam nalezli šest opeřenců, kteří narazili do skla a na následky zranění uhynuli. Mezi nimi byl i zvláště chráněný krahujec obecný. Provedení stavby bez patřičného zabezpečení přinese v budoucnu ještě desítky, možná i stovky mrtvých ptáků,“ uvedl Moulis.

Podobně prosklený je i nový vchod do podchodu v plzeňské části Doubravka. Kromě toho jsou namontované průhledné protihlukové stěny na všech třech mostech mezi hlavním nádražím a budoucím tunelem.

Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty uvedl, že projekt modernizace železniční trati Plzeň-Rokycany je z roku 2007, odsouhlasily ho i orgány ochrany přírody. „Nikdo nerozporoval návrh způsobu, jak zajistit viditelnost transparentních stěn pro letící ptáky,“ upozornil Illiaš.

Přes některé desky z organického skla jsou vypískovány vodorovné pruhy a to na mostech přes řeku Úslavu nebo přes Mohylovou ulici. Nad Potoční ulicí jsou na deskách vypískované velké kříže.

Ochránci přírody tvrdí, že když jsou pruhy příliš daleko od sebe, menší ptáci se zabijí, protože se snaží mezi nimi proletět.

Správa železniční dopravní cesty vysvětluje, že neexistuje žádná metodika, jak mají být průhledné desky kvůli ptákům zvýrazněny.

„Stavebník i projektant postupovali podle nejlepšího svědomí a zpracovaný projekt projednali s orgány ochrany přírody. Způsob řešení, které zvolili, nerozporovaly ani orgány ochrany přírody. Jakékoliv dodatečné úpravy jsou velice problematické právě proto, že neexistuje žádná oficiální metodika, kterou by se daly tyto dodatečné úpravy zdůvodnit,“ uvedl Illiaš. Dodatečné použití samolepek je krátkodobé řešení kvůli jejich nízké životnosti.

Problém s průhlednými stěnami řešili také silničáři

Podobný problém už řešili i silničáři. Správa a údržba silnic Plzeňského kraje už má podle technického ředitele Martina Víta ve svých vnitřních směrnicích uvedeno, jak průhledné protihlukové stěny u silnic upravovat.

„V minulém týdnu se projednávaly připomínky k další etapě západního okruhu Plzně. Téměř na celém mostě, který povede přes údolí Mže, budou protihlukové stěny. Na průhledných částech jsou proužky už standardem,“ uvedl Martin Vít.

Už v první části západního okruhu, na mostě přes údolí u Skvrňan, silničáři nejprve lepili siluety dravců. Když ochranáři i přesto pod mostem sebrali mrtvé ptáky, plochu zvýraznili proužky. Jinak na to šli stavbaři na okruhu kolem Prahy spojujícím dálnice D5 a D1. Tam jsou místo proužků probarvené desky, kterým se ptáci vyhnou.