Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Provizorních 80km/h zůstane v dálničním tunelu Valík už napořád

  15:58aktualizováno  15:58
Už před pěti lety odborníci řidičům slibovali, že zvýší rychlost v plzeňském dálničním tunelu Valík z 80 kilometrů v hodině na stovku. Dosud se tak ale nestalo. A nestane. Ve srovnání s tunely v Rakousku nebo Itálii vypadá 380 metrů dlouhý Valík jako myší díra, která stála 1,5 miliardy korun.

Tunel pod vrchem Valík na dálnici D5 | foto: Jaromír Pech, MF DNES

Z jednoho konce tunelu vidíte na druhý, každý směr má vlastní tunel, v něm jsou dva jízdní a jeden odstavný pruh, je prošpikovaný spoustou kamer, měřičů a senzorů. To je první dálniční tunel v zemi. Od otevření Valíku se v něm jezdí osmdesátkou. A v nejbližších letech se zřejmě nic nezmění. Nejsou peníze.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová vysvětlila, že při zvýšení rychlosti by se muselo v tunelu intenzivněji svítit, aby rozdíl světelnosti mezi venkovním prostředím a tunelem byl pro oči řidiče co nejmenší.

"Musel by se přizpůsobit počet svítidel v tunelu nebo jejich druh, a také se musí počítat se zvýšenou spotřebou elektrické energie. V tunelech ŘSD v České republice by znamenalo zvýšení maximální rychlosti na 100 kilometrů v hodině okamžitou investici až 120 milionů korun a provozní náklady by ročně vzrostly až o 15 procent," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

ŘSD argumentuje také tím, že ve většině evropských tunelů je maximální povolenou rychlostí také osmdesátka.

Podle Marka Illiaše z ministerstva dopravy sice existuje evropská směrnice pro projektování a výstavbu tunelů, ta ale neřeší rychlostní limity pro projíždějící auta. Česká norma pro tunely řeší pouze maximální možnou rychlost, se kterou pak počítají projektanti.

"Obecně můžeme říct, že u krátkých tunelů do 300 metrů je návrhová rychlost stejná jako na přilehlých úsecích komunikace. Středně dlouhé a dlouhé tunely se navrhují na nižší rychlosti. Pro dálnice a rychlostní komunikace je to 80 kilometrů v hodině a ostatní pro 70 kilometrů v hodině," vysvětluje Illiaš.

Osmdesátku v tunelu brání i profesor Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT v Praze. "Není to jen o počasí u tunelu a světelných podmínkách. Omezení je i s ohledem na reakční doby průměrných řidičů v průměrně starých autech. Zvýšení rychlosti vždy znamená vyšší riziko nehody, a to je v tunelových systémech bráno velmi vážně," vysvětluje Petr Moos.

Radary ve Valíku zaznamenají všechna auta, která jedou rychleji než osmdesátkou. V průměru tři řidiči denně maximální rychlost v tunelu ignorují.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Muž nahlásil bombu na plzeňském soudu, dostal čtyři roky a musí platit

Čtyři roky ve vězení stráví Štěpán Paleček za šíření poplašné zprávy. Před dvěma roky oznámil, že je na plzeňském krajském soudu bomba. Kromě toho musí...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se starostou Horšovského Týna Václavem Mothejzíkem. (19....
Těžba lithia se možná nevyplatí. Je třeba vyčkat na průzkum, řekl Zeman

Prezident Miloš Zeman se během druhého dne svojí návštěvy Plzeňského kraje vyjádřil k plánované těžbě lithia v Česku. Při setkání s občany v Horšovském Týně...  celý článek

Prezident Miloš Zeman dostal v Nepomuku samopal na novináře. (20. 10. 2017)
Prezident Zeman dostal v Nepomuku dřevěný samopal na novináře

Prezident Miloš Zeman ukončil svoji třídenní návštěvu Plzeňského kraje. Na závěrečné tiskové konferenci ve Zbirohu na Rokycansku se odpoledne pochlubil jedním...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.