Trolejbusy a autobusy MHD v Plzni potřebují nové depo. To současné je malé a zastaralé.

Trolejbusy a autobusy MHD v Plzni potřebují nové depo. To současné je malé a zastaralé. | foto: PMDP

Nové plzeňské depo považuje ministr financí Kalousek za zlodějinu

  • 13
Projekt je pro město příliš rizikový. To vzkazuje ministerstvo financí na plzeňskou radnici, kde se rozhoduje o zakázce století, stavbě nového depa a opravny autobusů a trolejbusů pro Dopravní podnik. V soutěži o zakázku v objemu 12 miliard korun je jediný uchazeč, a pokud ji získá, výdaje z městské kasy na Dopravní podnik výrazně vzrostou.

Současná rozpočtová situace nikoho neopravňuje ke zlodějinám. Tak zhodnotil ministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09 projekt stavby plzeňského depa a privatizace opravárenství městské hromadné dopravy. Jeho úředníci, kteří projekt posoudili, podotýkají, že je pro Plzeň příliš rizikový.

"Jsem si vědom, že stanovisko ministerstva financí není právně závazné, přesto jej naléhavě zdůrazňuji. Domnívám se, že současná rozpočtová situace nikoho neopravňuje ke zlodějinám," doplnil ministr financí Miroslav Kalousek.

Pokud by plzeňští zastupitelé pro zakázku zvedli ruku, město by po dobu 29 let splácelo ročně v průměru 414 milionů korun, což je téměř desetina rozpočtu. Problém je v tom, že náklady na Dopravní podnik by městu výrazně stouply za situace, kdy se očekává, že klesnou jeho celkové příjmy. V soutěži o zakázku byl navíc nakonec jen jediný uchazeč, což nezaručuje nejvýhodnější možnou cenu.

I přes upozornění ministerstva je náměstek primátora Miloslav Šimák z ČSSD přesvědčen o tom, že se projekt nemusí stahovat z dubnového zastupitelstva.

Zastupitelstvo velmi pravděpodobně projekt odhlasuje

Podle informací z kuloárů je více než pravděpodobné, že zastupitelstvo, v němž má většinu vládnoucí koalice ODS a ČSSD, projekt odhlasuje.

Město podle Jana Zikla z ministerstva financí nedostatečně posoudilo rizika při zajištění financování tohoto projektu. Jedním z nebezpečí má být projednávaná novela zákona o rozpočtovém určení daní, po jejímž přijetí by se dnes pětimiliardové příjmy mohly snížit až o 900 milionů korun.

Dalším rizikem je podle Zikla stagnace, popřípadě i pokles daňových příjmů města v souvislosti s pokračující ekonomickou krizí. "S tím souvisí riziko nedodržení již uzavřených smluvních závazků," dodal Zikl. 

Problémem je podle něj i to, že k navržené variantě vedení města nedošlo na základě posouzení alternativních možností, jak uvedenou problematiku řešit. "Nebyl předložen ekonomický rozbor dokládající, že soukromý partner bude vykonávat činnosti spojené s opravou a udržováním dopravních prostředků levněji než zadavatel prostřednictvím svých zaměstnanců," podotkl Zikl.

Firma depo na Plzeň převede až za 29 let

Podle ministerstva jsou rovněž nevhodně nastaveny majetkoprávní vztahy. Depo, které firma pro město postaví, na Plzeň převede až za 29 let. Tedy v okamžiku ukončení projektu.

Podle zjištění MF DNES se bude na dubnovém zastupitelstvu hlasovat o tom, zda zakázku získá seskupení převážně škodováckých firem, v jehož čele stojí Škoda City Service. To jediné předložilo nabídku s tím, že zakázku provede za téměř 12 miliard korun bez DPH.

Město by tak mělo nakonec podepisovat smlouvu s firmou Škoda City Servis s.r.o. To má jeden závažný nedostatek. Její základní jmění je totiž pouze 200 tisíc korun. "To je velmi malé kapitálové zajištění tak velké zakázky. Firma navíc může změnit majitele," řekl Petr Leyer z Transparency International, která monitoruje korupci.

Firmu nyní vlastní Škoda Transportation. Ekonomové také upozorňují, že výběrové řízení s jednou nabídkou je velmi nekvalitní způsob, jak vybrat nejlepšího zájemce a co nejvíce srazit cenu.