Radnice města Plzně

Radnice města Plzně | foto: archiv MF DNES

Primátor chce lákat nové obyvatele, aby obsadili volná pracovní místa

  • 6
Primátor Plzně Martin Zrzavecký chce rozjet kampaň pro získání nových obyvatel města. Akce má přivést lidi, aby obsadili volná místa, například v sociálních službách, zdravotnictví, řídili vozy veřejné dopravy nebo oblékli uniformy městské policie.

Kromě řešení personální krize v některých profesích by nárůst počtu Plzeňanů, kterých je nyní zhruba 170 tisíc, zvedl příjmy radnice. Ta na jednoho obyvatele dostává nyní zhruba 25 tisíc korun.

Primátor Martin Zrzavecký z ČSSD si myslí, že by do města mohli přijít lidé z oblastí, kde je vyšší nezaměstnanost jako na Ostravsku nebo v severních Čechách.

Sám primátor ovšem připouští, že se dá těžko odhadnout, nakolik může být náborová akce úspěšná. A také přiznává, že pokud by zabrala a příchozích byly tisíce, mohlo by to městu přinést nejen užitek, ale i problémy, protože na to není zcela připraveno.

Zaměstnavatelé by měli sami stavět byty, myslí si primátor

„Hlavní motiv je přilákat do města aktivní lidi, protože víme, že se bude prohlubovat problém se stárnutím obyvatel. Navíc je město financované podle počtu obyvatel. Už na začátku roku jsem vyhlásil, že v dubnu bych chtěl udělat kampaň ‚Pojďte žít do Plzně‘,“ prohlásil Zrzavecký.

Nicméně přiznal, že ani v moravskoslezském nebo severočeském regionu není nezaměstnanost tak velká, aby se z nich víc lidí bylo ochotných stěhovat.

Město Plzeň už poskytuje své nájemní byty například zdravotníkům nebo zaměstnancům městské policie. Další volné byty, které by mohlo nabízet, by se ale počítaly na desítky, a ne na stovky.

„Diskutujeme o tom. Bylo by zapotřebí, aby se k tomu čelem postavily i firmy, které shání lidi. Zaměstnavatelé by měli sami pro své pracovníky a jejich rodiny stavět byty,“ sdělil Zrzavecký.

Uvedl, že až nyní se připravuje pro kampaň komunikační a marketingová strategie. Ty pak chce Zrzavecký poslat k projednání do zastupitelstva města. Použitelné finance by se prý daly najít v rozpočtu kanceláře primátora.

„Naším cílem je ukázat na to, že Plzeň je dobré město, kde jsou kvalitní služby. Pokud by mladá rodina uvažovala o přestěhování, umíme jí vytvořit zázemí například i tím, že je možné dostat dítě do školky už ve dvou letech,“ konstatoval.

Zrzavecký zdůrazňuje, že předností Plzně je i snadná dostupnost a blízkost přírodních rekreačních oblastí. „Tohle jsem chtěl v kampani ukázat. Když se tady někdo rozhodne žít, bude žít dobře.“

Opoziční zastupitelé se zatím dívají na primátorské plány s rezervou. „V případě zdravotních sester nebo strážníků nevím, co atraktivního by je přivedlo. A nevím, jestli by kampaň zaměřená na lákání lidí nepřipomínala kanibalismus jiných regionů,“ řekl předseda plzeňské organizce ANO Roman Zarzycký.

Petr Suchý z TOP 09 si myslí, že nápad zvýšit počet obyvatel města není špatný. „Ale nedovedu si představit, čím by je sem bylo možné nalákat, zvlášť když je nezaměstnanost v celé republice velmi nízká. Propuštění horníci z Ostravska sem asi nepůjdou. Takže myšlenka nalákat lidi do Plzně je dobrá, ale bude obtížně realizovatelná,“ prohlásil Suchý.