Wikov Gear dokončil největší převodovku ve své historii, míří do Ruska

  • 6
Obří převodovku pro cementárnu u ruského Vladivostoku vyrobila společnost Wikov Gear v Plzni. Zařízení vážící 120 tun je nejtěžší a největší převodovkou, která kdy v plzeňské Škodovce vznikla. Běžně vyráběné převodovky jsou zhruba poloviční.

„Převodovku pro pohon mlýnice jsme kreslili dva měsíce a vyráběli ji 11 měsíců. Teď ji dokončujeme. Čeká ji rozebrání do 20 až 25 beden a doprava na druhý konec světa. Nejprve do přístavu v Hamburku. Pak pojede lodí do Číny a po přeložení až do Vladivostoku. Doprava může trvat 45 až 50 dnů. Počítáme, že v únoru až v březnu by měla být na místě - v cementárně asi tři hodiny jízdy autem od města Vladivostoku. Nejméně měsíc ji budou naši technici zase sestavovat,“ řekl generální ředitel společnosti Wikov Gear Tomáš Zrostlík.

Nejtěžší převážený díl bude vážit 45 tun. Hodnota převodovky bez montáže se pohybuje kolem 75 milionů korun.

Převodovka z Plzně nahradí původní zařízení, které v ruské cementárně pracovalo asi 30 až 40 let.

Data o zatížení převodovky budou proudit až do Plzně

Převodovka je vysoká kolem pěti metrů, je asi osm metrů dlouhá a její šířka se pohybuje kolem 2,5 metru. Technologicky je výjimečná tím, že přímo skrz ni prochází suroviny pro výrobu cementu.

V ruské cementárně začnou plzeňští technici zařízení usazovat zřejmě v březnu. V té době už by neměly být tak silné mrazy, které se v zimě běžně pohybují kolem 40 stupňů pod nulou. V létě je tam pro změnu až 40 stupňů nad nulou.

„V březnu tam bude mráz tak kolem mínus 20 stupňů,“ odhaduje servisní technik Luboš Šedivý, jeden z plzeňských montérů, kteří pojedou na Dálný východ.

V polovině dubna by se měl mlýn i s novou převodovkou rozjet na plný výkon. Pak začnou do Plzně několikrát za hodinu proudit data o stavu převodovky. V počítačích techniků se budou objevovat průběžná data o jejím zatížení včetně teplot v jednotlivých ložiscích, o průběhu mazání a další informace z 35 čidel.