Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Plzeňský kraj zvažuje vážení kamionů, chce vyhnat těžká auta

  • 0
V příštím roce by se na silnicích v regionu v režii Plzeňského kraje mohlo rozjet kontrolní vážení velkých nákladních vozidel. Hejtmanství v tom vidí jednu z možných cest k omezení zejména kamionové dopravy na komunikacích, které spadají do správy kraje.

Navíc by se tak alespoň částečně dalo vyjít vstříc starostům, kteří se bouří, když jim těžká nákladní doprava jezdí obcemi.

Zastupitelé kraje zvedli ruce pro to, aby hejtmanství připravilo podklady k tomu, co by vážení znamenalo. Zástupce samosprávy zřejmě bude nejvíc zajímat ekonomická stránka, tedy nakolik by se vážení hejtmanství vyplatilo.

Náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD) řekl, že kraj si nechá připravit analýzu. „Budeme chtít znát i body, kde by měly váhy stát, aby podchytily co největší proudy dopravy,“ vysvětloval Bauer.

Náměstek přiznal, že pořízení vah by bylo drahé. „Podle staré analýzy, kterou máme k dispozici, byl odhad na necelou půl miliardu korun na pořízení stacionárních nebo pohyblivých vah,“ uvedl.

Jaroslav Bauer zatím nechtěl odhadovat, kolika vah by hejtmanství mohlo v budoucnu využívat. „Dřív se uvažovalo o 22 vahách. Dnes se domníváme, že to bylo zbytečné a mohli bychom se tak s cenou dostat až k částce 750 milionů korun. Já věřím, že bychom se mohli vejít do 400 milionů,“ sdělil Bauer.

Náměstek upozornil, že teprve výsledky ekonomického rozboru ukážou, zda a kolik by hejtmanství na systém doplácelo. „Pokud by doplatek nebyl vysoký, myslím, že by se to vyplatilo, protože bychom ušetřili na výdajích na opravy a rekonstrukce silnic,“ konstatoval.

Příjmy z pokut by zřejmě klesaly

Jaroslav Bauer nicméně upozorňuje, že pro ekonomické zhodnocení záměru bude velmi důležité, jak nastaví stát poplatky za vážení pro vlastníky kamionů, které jsou přetížené.

„Systém by měl fungovat tak, že by takzvané vysokorychlostní váhy dávaly podnět k tomu, aby policie vozidlo zastavila a odvezla na stacionární vážení,“ popisoval Bauer. Provoz by byl částečně financovaný z podílu na vybraných pokutách. „Na silnicích II. a III. třídy ve správě kraje pobíráme 85 procent z vyměřené pokuty a průměrná pokuta dělá zhruba 35 tisíc korun na jedno vážení,“ prohlásil Bauer.

Náměstek zároveň upozornil, že je nutné brát v úvahu ekonomickou stránku systému na delší dobu. „Pokud firmy uvidí, že jim hrozí postihy a váhy fungují, tak se budou lepšit. A jak by přicházely k rozumu, tak by nám klesaly příjmy z pokut. Dnes můžeme zjistit dvacet přetížených kamionů denně, ale za několik let už by to byl třeba jeden nebo dokonce žádný. Tohle riziko musíme zohlednit,“ uvedl.

Náměstek hejtmana uvedl, že pokud bude zavedení systému vážení v kraji zastupiteli na podzim schváleno, pak by mohl začít fungovat v příštím roce.