Začala náročná přestavba domažlické tratě i silnice na okraji Plzně

  16:53aktualizováno  16:53
Dnes začala přestavba železniční trati mezi plzeňským nádražím Jižní předměstí a přejezdem na Domažlické třídě v Plzni za více než 1,6 miliardy korun. V říjnu příštího roku má být v úseku kompletně hotová dvojkolejná trať, přeložka přilehlé silnice bude ještě letos.

Stavbaře poblíž budovy Sokolovny u Domažlické třídy čeká asi nejnáročnější část modernizace železničních tratí v Plzni. V jednom místě se tu kříží nad sebou tři různé tratě.

Nejníže je trať Plzeň - Cheb, pak následuje škodovácká vlečka a nahoře trať Plzeň - Domažlice. „Většina prací bude prováděná bez přerušení provozu,“ uvedl ředitel stavby David Sichrovský ze sdružení společností Swietelsky.

Zatímco kompletní rekonstrukce železničních staveb a mostů skončí na podzim roku 2019, novou Domažlickou třídu včetně mostu nad tratí, který nahradí současný přejezd, by stavbaři rádi dokončili ještě letos.

Fotogalerie

Kvůli narovnání domažlické železniční trati, která nově bude mít dvě koleje namísto současné jedné, už loni stavební firmy zdemolovaly většinu budov mezi současnou Domažlickou třídou a tratí.  K zemi padla také proslulá pekárna U Seberů.

V současné době jsou vybetonované základy pro nový silniční most nad kolejemi, stavbaři v oblasti překládají inženýrské sítě.

Náměstek plzeňského primátora pro dopravu Petr Náhlík řekl, že město se na přestavbu začalo připravovat s velkým předstihem. První domy vykoupilo už před dvaceti roky. Když pak finišovala projektová příprava, vše bylo jednodušší.

Už měsíc je kvůli stavbě zcela zastavený provoz mezi plzeňským Jižním předměstím a Vejprnicemi. Bude to tak do konce května.

Současně je omezený provoz i mezi Jižním předměstím a Křimicemi na trati Praha - Plzeň - Cheb. V přestavovaném úseku mohou vlaky jezdit po jedné ze dvou kolejí, tu druhou už dělníci vytrhali.

Výluka je vždy komplikace pro obě strany

Ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah Vladimír Kostelný uvedl, že výluka vždy představuje komplikace pro dopravce i cestující.

„Na domažlické trati jsou všechny regionální vlaky nahrazené autobusy v úseku Plzeň - Vejprnice. U dálkové dopravy zajišťují autobusy přepravu mezi Nýřany a Rokycany po dálničním obchvatu Plzně, což je nejrychlejší možné řešení. Samozřejmě jsou ještě autobusy od rychlíků z Nýřan do Plzně a zpět. Ale tam je doprava ovlivněná hustým automobilovým provozem po městě, takže autobusy z Plzně odjíždějí o čtvrt hodiny dříve, než kdyby jel vlak,“ popsal Kostelný.

Jednatel společnosti Swietelsky Rail CZ Viliam Perknovský řekl, že přestavba železniční trati v Plzni je pro ně dosud nejnáročnější stavbou v České republice.

Dopečeno. Pekárnu U Seberů čeká demolice (30. března 2017)

„Chceme, aby ty části stavby, které nejvíce omezují obyvatele města, byly hotové co nejdříve. V Čechách je to pro nás první takhle velká stavba přímo ve městě. Je to pro nás výzva a zároveň i jakási zkouška ohněm,“ řekl Perknovský.

Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek považuje současnou etapu přestavby domažlické trati za začátek zlepšení vlakového spojení s Bavorskem.

„Věnujeme velké úsilí, abychom přesvědčili ministerstvo dopravy i český stát, že zdvoukolejnění a elektrifikace trati z Plzně přes Domažlice na hranice s Německem má velký význam pro kraj i celou republiku. Stále se trať projektuje zčásti dvojkolejná, zčásti jednokolejná. Trať do Německa by měla být podle nás dvojkolejná a elektrifikovaná, protože na silnici z Plzně na Folmavu stále stoupá objem nákladní dopravy, a v obcích, přes které vede, to způsobuje velké problémy. Jestli se chceme rozvíjet, bude pro nás ideální, když vlakem to bude z Plzně do Mnichova tři hodiny, což by už byla konkurence letecké dopravě,“ uvedl náměstek Čížek.

Trať musí být kvalitně zmodernizovaná

Náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb řekl, že právě u trati z Plzně do Domažlic a na hranici s Německem nyní pracují na záměrech projektů.

„U tří staveb by mohla být tato fáze dokončena někdy kolem poloviny letošního roku. U čtvrté stavby, která je mezi Stodem a Domažlicemi, pořád ještě nemáme technické řešení. Celá trať musí být kvalitně zmodernizovaná, ale zároveň musí odpovídat reálnému objemu dopravy. Vždyť ani Němci nedělají v celém úseku mezi Mnichovem a státní hranicí s Českou republikou dvojkolejnou trať. Kdybych to měl shrnout,  co je možné provézt po trati v Německu, musí projet po trati i u nás. Trať na českém území tak bude v částech jednokolejná, a pak budou i její dvoukolejné úseky,“ vysvětlil Mojmír Nejezchleb.

Plány mimo jiné nevylučují variantu, že by mezi Plzní a Stodem vedly dokonce dvě různé tratě. Dělily by se v Plzni mezi Novou Hospodou a Zátiším, kde bude v příštím roce končit dvojkolejná trať z centra Plzně.

Regionální vlaky budou dál jezdit přes Vejprnice a Nýřany, dálkové vlaky a nákladní doprava pak po nové trati, která bude mezi Plzní a Stodem vzdáleně kopírovat současnou frekventovanou silnici.

Bagr bourá činžáky kvůli přestavbě železnice (16. června 2017)

Autor:


Nejčtenější

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Auto při předjíždění srazilo dítě do příkopu, ani jeden řidič nezastavil

Ilustrační snímek

Policisté hledají řidiče dvou vozidel, kteří se o víkendu předjížděli na silnici mezi Horažďovicemi a...



Rapidně přibývá nádorů slinivky. Je třeba víc peněz na výzkum, říká lékař

Ilustrační snímek

V Plzeňském kraji raketově stoupá počet pacientů s rakovinou slinivky břišní. Hned za ním je Karlovarský kraj. Lékaři...

Chorý zničil obranu Vyškova. Plzeň je v osmifinále domácího poháru

Plzeňský útočník Tomáš Chorý slaví vyrovnávací gól proti Slovácku.

Fotbalisté mistrovské Plzně suverénně prošli do osmifinále domácího poháru. Na hřišti třetiligového Vyškova zvítězili...

Největší jízdárna v Čechách. Unikátní stavba Windischgrätzů unikla zkáze

Budova byla postavena mezi lety 1858 a 1861.

Tři kilometry západně od Tachova v Plzeňském kraji leží Světce, které se zásluhou knížete Alfréda I....

Další z rubriky

Doplatky na léky na předpis se hodně liší, rozdíly jsou až stovky korun

Ilustrační snímek

Ceny léků na recept se v jednotlivých lékárnách v Plzeňském kraji výrazně liší. Například preparát na ředění krve se dá...

VIDEO: Staré za nové naráz. Oblouky mostu vymění dělníci unikátní metodou

Most nad přehradou Hracholusky se po více než sto letech dočkal nové...

První ze tří nových oblouků železničního mostu nad přehradou Hracholusky je už připraven, aby se přetočil kolem své osy...

Muž obviněný z vraždy důchodce jde do vazby, zřejmě trpí duševní nemocí

Soud poslal osmadvacetiletého muže obviněného z víkendové vraždy seniora v...

Muže, kterého kriminalisté obvinili ze sobotní vraždy seniora v Plzni, poslal soud do vazby. Hrozí mu až osmnáct let...

České porodnice nedodržují standardy pro podporu kojení, ukázal průzkum
České porodnice nedodržují standardy pro podporu kojení, ukázal průzkum

Jak před pár dny informoval portál iDNES.cz, porodnice by podle UNICEF a Světové zdravotnické organizace měly dodržovat 10 kroků, které vedou k úspěšnému kojení. Podle průzkumu iniciativy Šestinedělky a České ženské lobby však všechny tyto kroky nedodržuje žádná z českých porodnic.

Najdete na iDNES.cz