Lidé v Koterově si dobře pamatují ničivou povodeň z roku 2002. V domech tehdy měli až třicet centimetrů vody.

Lidé v Koterově si dobře pamatují ničivou povodeň z roku 2002. V domech tehdy měli až třicet centimetrů vody. | foto: Tomáš Ulík

Přes vyšší silnici neodteče velká voda, zlobí se v plzeňském Koterově

  • 0
Některým obyvatelům plzeňské čtvrti Koterov vadí úpravy spojené s rekonstrukcí Koterovské návsi. Jsou totiž přesvědčeni, že zvýšení vozovky vedoucí od návsi k mostu přes řeku Úslavu zhorší odtok vody při záplavách. Podle starosty Lumíra Aschenbrennera ale změna průběh povodně zásadně neovlivní.

Při opravě silnice od návsi k mostu přes Úslavu se zvyšuje vozovka. Miroslav Šiman zdůrazňuje, že se tím zvedá hráz, která by stála v cestě vodě při velké povodni.

Upozorňuje, že se tím zhorší situace obyvatel domů v ulici Pod Chalupami, která vede po břehu Úslavy od silnice proti proudu. "Při povodni 2002 byla před mostem hladina o 80 centimetrů výš než za mostem. Most ji vyloženě zastavil," připomíná Šiman.

Právě část Koterova před mostem je oblast, která je v Plzni při záplavách pod vodou jako první. Šiman se zlobí, že lidé odpovědní za stavbu jeho připomínky neberou vážně.

Lumír Aschenbrenner, starosta Plzně-Slovan, pod které Koterov patří, ale tvrdí, že se úřad podněty zabývá a řeší je. A uvádí, že zvýšení úrovně silnice problém nezhorší.

Miroslav Šiman si je jistý, že pravdu má on. "Zarovnali nám místo, kterým v roce 2002 odtekla spousta vody. Právě tudy odtékala z celé ulice, kde bydlíme," argumentuje.

Prohlašuje, že se o záležitosti marně pokoušel jednat s lidmi, kteří řídí stavbu. "Mluví se mnou jako s blbcem. Řekli mi, že moje připomínky dají do zápisu a mám napsat dopis na úřad. Ale taky říkali, že s tím stejně už nikdo nehne."

Šiman tvrdí, že v souvislosti se stavbou silnice a mostu, které spojují Koterov se zbytkem Plzně, se situace lidí žijících v ulici Pod Chalupami od 80. let zhoršuje, protože prostor pro odtékání vody před mostem na levém břehu Úslavy se zmenšuje a tím se při záplavách zvyšuje hladina na pravém břehu, který je obydlený.

Vše navíc komplikuje skutečnost, že na levém břehu ve čtvrti Bručná vzniká průmyslová oblast a dešťová voda ze zpevněných ploch teče do řeky.

Aschenbrenner uvedl, že zatím se nedá říct, k jak velkému zvýšení terénu u nájezdu na Koterovskou náves dojde. "Jedná se však dle našeho mínění o zanedbatelnou změnu, která zásadním způsobem neovlivní průběh povodně," sdělil starosta.

V ulici Pod Chalupami úřad plánuje protipovodňový val

Upozornil, že projektant stavby dostal za úkol zpracovat porovnání původního a nového stavu s ohledem vlivu stavby na povodeň. Realizační tým má o záležitosti jednat 13. května. "A budou přijata další možná opatření," konstatoval Aschenbrenner.

Starosta tvrdí, že po povodních v roce 2002 byly v Koterově v rámci protipovodňových opatření upraveny břehové porosty a snížen levý břeh pod mostem pro zlepšení odtoku vody.

A úřad plánuje výstavbu protipovodňového valu v ulici Pod Chalupami, který by měl částečně eliminovat vliv mostu na průběh povodně.

Velitel místních hasičů Petr Jůzek, který koterovským při záplavách pomáhá, tvrdí, že obyvatelé části čtvrti jsou nespokojeni právem.

"Je pravda, že po části silnice, kterou stavbaři zvedli v roce 2002 voda odtékala. Teď se to zvedlo možná o nějakých třicet centimetrů. Pokud by podobná povodeň přišla znovu, ulice Pod Chalupami by na tom byla hůř," prohlásil Jůzek.

Je přesvědčený, že by pomohlo, kdy se odbagroval levý břeh řeky a vodě se tak udělala snazší cesta k odtoku.

Miroslav Šiman upozorňuje, že zvýšení vozovky zhorší situaci v ulici Pod Chalupami podél řeky.

Miroslav Šiman upozorňuje, že zvýšení vozovky zhorší situaci v ulici Pod Chalupami podél řeky.