Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cennou pragovku nechtěli ani v kovošrotu, měla totiž dřevěnou karoserii

  6:29aktualizováno  6:29
Před 110 lety vznikl v Plzni autoklub. Založili ho nadšenci, kteří si mezi prvními koupili auta. „Dříve se pragovky a škodovky prodávaly za pár korun do zahraničí. Teď se za draho vykupují zpět,“ tvrdí člen Veteran Car Clubu Plzeň Jan Treml.

Člen plzeňského Veteran Car Clubu Jan Treml. | foto: Petr EretMF DNES

Jak je to dnes s obchodem s veterány v Česku? Zbavují se jich lidé, nebo spíš nakupují?
Začal bych zeširoka. Za minulého režimu se na zimním stadionu v Plzni konaly trhy a tam se dala auta koupit. Stávalo se to poté, co někdo přišel o SPZetku, které nám majitelům veteránů tehdy brali.

Byl to nějaký záměr?
Vyjádření bylo - automobil nevyhovuje provozu. Auta měla mechanické brzdy nebo brzdy jen na zadních kolech, takže tehdejší dopravní inspektorát kvůli tomu odebíral technické průkazy pro nezpůsobilost vozidla. A když měl člověk doma automobil bez čísla a nemohl s ním jezdit, pro leckoho ztrácel cenu. Některá auta proto putovala do zahraničí. Majitelé je někdy prodali jako sběr za pár tisíc korun. Minulý režim veteránům nepřál. Veterán kluby nebyly zpočátku povolené, zatímco třeba v Anglii či v USA dávno existovaly.

Byl tehdy problém sehnat součástky na historické vozy?
Já jsem měl tehdy pragovku. A když jsem potřeboval součástku, jel jsem do kovošrotu, kde vždycky jedna dvě pragovky stály. Vedoucí z kovošrotu mi tehdy často říkal, vezmi si celé auto, nevyndávej z něj jen součástky. Důvod byl jednoduchý -  auta mají dřevěnou karoserii potaženou plechem a do hutí nebylo povolené vozit dřevo s plechem.

Na druhou stranu tedy bylo možné dostat se za minulého režimu lehce k cenným kouskům?
To bylo běžné, že do kovošrotu přijížděly opravdu ty nejhodnotnější kousky, třeba pragovky. Tam se jich chtěli spíš zbavit. Hodně vozů se tehdy prodalo do Německa.

I na tuto oblast měl tedy minulý režim zdrcující vliv?
Ano. Až zhruba v roce 1969 se situace trochu uvolnila, začaly se zakládat kluby při Svazarmu. Vznikaly kluby Fiat, Wartburg, Škoda, potom i veterán kluby.

Režim trochu povolil, řekl si, že je lidem třeba dát chléb a hry - a nechal české kutily dýchat?
Přesně tak. Historické vozy, když byly pod hlavičkou veteran klubu, dostaly červená čísla. I když si pamatuji, že s tím byla strašná hromada papírování.

Jací lidé mají dnes auta veterány? Jsou to hlavně bohatí lidé?
Nebývá to tak. Majitelé buď měli auto v rodině nebo když přišli o technický průkaz, měli auta kam dát, například do stodoly, nebo k někomu do garáže. A tam vůz stál třeba dvacet let. Některým lidem ho prostě bylo líto. Většinou to jsou lidé, kteří jsou technicky nadaní, kteří si ho sami dokážou opravit. Někdy se stává, že bohatý člověk má dvě, tři drahá historická auta, třeba značky Rolls-Royce.

Spíš se sem tedy historická auta dovážejí?
Ano. Zatímco za minulého režimu putovala auta ven, teď je to obráceně. Češi si teď pracně kupují staré škodovky či pragovky v Německu a na trhu v Evropě a vozí je zpátky. A jsou to i ty, které za minulého režimu odtud za pár stovek odešly, téměř by se dalo říci ve formě šrotu.

O veteránech na Plzeňsku připravujete knihu. O čem bude?
O výrobci karoserií Václavu Brožíkovi, už mám asi tři šanony posbíraných informací. Brožík je velmi zajímavá osobnost, vyráběl především kočáry a formanské vozy, pak přešel na karoserie a pak dokonce dělal tramvaje. Historická tramvaj, která občas jezdí po Plzni, je z jeho dílny. Je jediná v Evropě, která dodnes jezdí v originálním provedení.




Nejčtenější

Jezevčík je po osmi dnech volný, moderní techniku trumfla selská metoda

Jezevčík uvězněných ve skále je po 8 dnech venku

Po osmi dnech se podařilo vyprostit jezevčíka Mildu, který minulou sobotu uvázl ve skále v bývalém kamenolomu u...

Poskytl pomoc matce, které zemřely děti. Sám pak vyhledal psychologa

Záchranář Zdeněk Urbánek dostal ocenění za čin ve prospěch druhých. (14. 12:...

Záchranář Zdeněk Urbánek poskytl v době osobního volna pomoc matce dvou dětí, které zemřely na následky dopravní...



Partizan Bělehrad. Plzeň v Evropské lize čeká srbský šampion

DOBŘES MĚ TREFIL! Jan Kopic vložil hlavu do Hořavovy střely a společně mohli...

V osudí byla zvučná jména, atraktivní soupeři. Plzeňští fotbalisté však štěstí na lákavý los úvodního kola vyřazovací...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra hned dvou krajských měst v ČR letos zdobí jehličnany, které rodiče zasadili na počest narození svých synů....

Plzeňský kouč Vrba: Nelituji, že už podzim končí. Máme toho plné zuby

Plzeňský trenér Pavel Vrba na tréninku před zápasem s FCSB

Plzeňští fotbalisté mají za sebou pohádkový podzim. A jeho strůjcem je trenér Pavel Vrba, který se v létě po třech a...



Další z rubriky

Velký Javor zahájí o víkendu lyžařský provoz, středisko zlevnilo skipasy

V Krkonoších na Černé hoře se letos na podzim poprvé lyžuje (17.11.2017).

Rekreační centrum Velký Javor na Šumavě zahájí tento víkend nepřetržitý lyžařský provoz. Poprvé ve své historii...

Fenky nechal muž téměř vyhladovět. Byl to zkrat a únava, hájí se

Fenky jsou nyní ve psím útulku v Klatovech. (13. 12. 2017)

V psím útulku v Klatovech skončily dvě fenky plemene husky, které našli policisté za obcí Železná Ruda na Šumavě. Obě...

Obyvatelé Litic vidí šanci uplatnit výhrady k obřím průmyslovým halám

Vizualizace průmyslových hal, které se mají stavět na okraji plzeňské části...

Sporný projekt společnosti Accolade na výstavbu průmyslových hal v Plzni-Liticích narazil na překážku. Ministerstvo...

8 tipů na dárky pro prarodiče
8 tipů na dárky pro prarodiče

Připravili jsme pro vás hned osm tipů na dárky, které potěší babičku i dědečka.



Najdete na iDNES.cz