Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Česká pošta

V kraji je už čtrnáct poboček Pošta Partner, vedou je obce i soukromníci

  • 2
Čtrnáct poboček Pošta Partner už funguje v Plzeňském kraji a jedná se o dalších v Kyšicích, v Kožlanech či v Tlučné. Starostům obcí, kde už Pošta Partner funguje, vyhovuje především to, že je možné otevírací hodiny nastavit podle potřeb občanů.

Je to v podstatě velká postupná poštovní revoluce. Část role České pošty především v menších obcích přebírají obce nebo soukromníci. A za několik let má být nová praxe zavedena na většině míst, kde zatím pošty fungují.

Česká pošta se tak v rámci programu Pošta Partner zbavuje prodělečných poboček a nabízí příspěvky i technické vybavení tomu, kdo některé její činnosti zajistí.

Nové „úřady“ tak vznikají v trafikách nebo prodejnách potravin. A starostové si změnu pochvalují. Leckde se tak poštovní služby stávají pro lidi dostupnější, než byly.

V Plzeňském kraji je 239 poštovních poboček. Regionální ředitelka České pošty Lenka Puschnerová uvedla, že ve 14 případech se jedná o poštovní partnery.

První v kraji novinku zavedl Zvíkovec

„V kraji byla první obec Zvíkovec v květnu 2014. Partneři fungují jako náhrady pošty. Přijímají platby, vydávají zásilky, vyplácí důchody,“ vysvětlovala Lenka Puschnerová.

Mluvčí České pošty Eva Krejčí připomněla, že služby doručovatelů jsou dál v režii státního podniku.

Pokud zástupci pošty hledají v obcích partnery, pak se nejprve obracejí na starosty. „Vysvětlíme jim, co všechno pošta dělá, a pokud obec souhlasí, připraví se smlouva. Když starosta zájem nemá, hledáme v obci jiného partnera. Jestliže dojde k dohodě, vybavíme ho technikou a proškolíme,“ uvedla Lenka Puschnerová.

Po získání dosavadních partnerů v kraji se podle ředitelky jedná o dalších, například v Kyšicích, Kožlanech nebo v Tlučné.

Starostům obcí, kde už ke změně v zajišťování poštovních služeb došlo, se zamlouvá především možnost nastavit „úřední“ hodiny tak, aby vyhovovaly občanům.

Petr Uher, starosta Zvíkovce se dvěma stovkami obyvatel, řekl, že obec se musí snažit najít k zajištění poštovních služeb doplňkové příjmy, aby nemusela příliš doplácet. I tak ale jeho obec ke státnímu příspěvku měsíčně přidává ze svého 2500 korun.

Česká pošta přispívá na provoz základní částkou zhruba 10 tisíc korun měsíčně a k tomu platí tři koruny za každou provedenou transakci.

„Samozřejmě s tím na začátku - před třemi roky - byly problémy. Ale tehdy na to ještě nebyla Česká pošta tak připravená. Řešili jsme nějaké potíže s počítačem nebo softwarem,“ vzpomíná starosta Zvíkovce.

Zároveň ale říká, že by do toho šel znovu. „Pošta dřív u nás nefungovala dobře. Už jenom proto, že jednou měla otevřeno dopoledne, jindy odpoledne,“ popisuje. Dnes jsou poštovní služby ve Zvíkovci k dispozici mezi 13. a 17. hodinou.

Největší problém je počáteční nedůvěra

Když se v obci rozhodli, že poštovní služby převezmou, spojili úřadování například s vybíráním místních poplatků a snažili se získat nějaké vedlejší příjmy z prodeje kancelářských potřeb.

„Ty ale nikdo nechtěl. Máme hřbitov, tak jsme zkusili hřbitovní svíčky a ty jdou na odbyt. Pak se osvědčila dražší vína, čokolády nebo dárkové věci a začalo to fungovat,“ sdělil starosta.

Ten je přesvědčený, že udržení poštovních služeb má kromě jiného pro malou obec i společenský význam.

Regionální ředitelka České pošty Lenka Puschnerová si myslí, že asi největší problém programu Pošta Partner je počáteční nedůvěra veřejnosti.

„Souvisí to s nedostatkem informací. Mnoho lidí si myslí, že jim bereme z jejich obcí služby a bojí se toho. Když si zjistí podrobnosti, ukáže se, že tak vznikne v podstatě plnohodnotná náhrada toho, co dnes pošta dělá,“ konstatovala ředitelka.