„Česká republika ve srovnání se světem poněkud zaostává s přípravou přechodu na automobily s autonomním řízením. To by nás už ve velmi blízké budoucnosti mohlo stát opravdu hodně, od odchodu talentů přes odliv peněz na výzkum a vývoj a pak i nižší investice do výroby ve prospěch těch zemí, které nabízejí lepší zázemí,“ řekl Milan Kratina, výkonný ředitel skupiny Accolade, která přišla s projektem vývojového a testovacího centra. A právě výstavba polygonu by měla popsaným scénářům zabránit.
Stříbrský starosta Karel Lukeš potvrdil, že zástupci potenciálního investora o svém záměru informovali představitele města v úterý.
Polygon
|
„Jsme na úplném začátku, na startovní čáře. Chceme znát ještě mnohem více informací. Pokud by se projekt rozjížděl, znamenalo by to změnu územního plánu, posouzení vlivu na životní prostředí a spoustu dalších věcí. My v první fázi samozřejmě nejdřív chceme mluvit s občany, kterých by se areál dotýkal, chceme mít o projektu i dopravním zatížení co nejvíce informací,“ uvedl starosta Lukeš.
Plánovaný polygon za miliardy korun by zabíral plochu asi tři sta hektarů. Vyrůst by mohl mezi Stříbrem a Těchlovicemi, po pravé straně silnice od Stříbra na Cheb.
Společnost zatím nevlastní pozemky, na kterých by chtěla stavět mimo jiné přes pět kilometrů dlouhý zkušební okruh, rychlostní komunikaci, různé druhy silnic a cest, 350 metrů dlouhý tunel nebo malé městečko na čtyřech hektarech.
„Polygony, na kterých se dnes testuje, umí nasimulovat hlavně geometricky přísná města pravých úhlů typu New Yorku. Takto ověřené systémy jsou pak na pražském Starém městě, v uličkách Lisabonu nebo v centru Říma úplně ztracené. Ale právě takové prostředí budeme umět ve Stříbře navodit,“ předestřel záměr Milan Kratina.
Doufá, že polygon a jeho zázemí přiláká nejlepší automobilové vývojáře z Evropy, oslovit chtějí české i německé vysoké školy a předpokládají spolupráci i se soukromými vývojovými centry.
„Velmi stojíme o podporu města a kraje, protože vznik polygonu bude velkým impulzem pro rozvoj Stříbra, Plzeňského kraje i celé České republiky,“ dodal Milan Kratina.
Michal Kubík z Katedry aplikované elektroniky a telekomunikací Západočeské univerzity v Plzni potvrdil, že polygon pro vývoj, výzkum a testování autonomních vozidel může být pro vědce výzvou.
„Univerzita se z principu zabývá vývojem a výzkumem. Na fakultě elektrotechnické se zabýváme elektronikou, tím, jak vypadá řídicí systém, na fakultě aplikovaných věd zase řeší nejrůznější algoritmy, které se u autonomních aut mohou také využívat,“ uvedl odborný asistent.
Už před dvěma třemi roky se o stavbu mnohem většího polygonu u Stříbra zajímala automobilka BMW.
„Když jsme tehdy mluvili s lidmi, kteří u oblasti bydlí, nezaznamenali jsme vyloženě velké negativní reakce. Lidé vnímali, že to přinese zaměstnanost. Navíc polygon není žádná průmyslová zóna, to je high-tech záležitost. Stříbru může přinést i další věci, pokud jeho součástí bude i vývojové centrum. Bude zapotřebí ubytování pro manažery automobilek, inženýry a další specialisty,“ naznačil starosta Lukeš.
Podle jeho slov by současně s polygonem měl vzniknout i severní obchvat Stříbra, aby auta do zkušebního areálu nejezdila přes město.
V Plzni ukázali auto Link & go s autonomním řízením (19. října 2017)
19. října 2017 |