(ilustrační foto)

(ilustrační foto) | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Politici v Plzni se dohadují, zda mají mít senioři MHD i nadále zdarma

  • 11
Necelý měsíc poté, co radní Plzně rozhodli, že se od 1. ledna zvednou ceny za cestování veřejnou dopravou, otevírají politici možnost, že některým lidem zůstane dosavadní výsada jezdit jako dosud zdarma, což už nemělo platit.

Zastupitelé Plzně jednají o tom, že by se pro vybrané skupiny udržela výsada bezplatné veřejné dopravy. Tu radní zrušili s platností od 1. ledna 2012. Důvodem pro zvýšení cen jízdenek a odbourání výhod je snaha radnice získat víc peněz na provoz veřejné dopravy (více o zdražení plzeňské MHD čtěte zde).

Ve hře je otázka, zda vůbec a kolik budou platit lidé starší 70 let, političtí vězni, bojovníci za svobodu a držitelé zlaté Janského plakety za darování krve.

Seniory nad 70 má podle nedávného verdiktu konšelů stát veřejná doprava ročně 300 korun a museli by si pořídit Plzeňskou kartu. Političtí vězni a dárci krve by platili poloviční jízdné.
Opozice kritizuje vedení města, za to, že chce, aby tyto skupiny platily. I někteří socialisté prosazují, aby zmíněné skupiny mohly dál jezdit zadarmo.

Kolik mají platit senioři starší 70 let za MHD v Plzni?

celkem hlasů: 1193

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 27. září 2011. Anketa je uzavřena.

nic, mají ji mít zdarma
nic, mají ji mít zdarma 748
snížené jízdné (např. 300 Kč/měsíc)
snížené jízdné (např. 300 Kč/měsíc) 280
plné jízdné
plné jízdné 165

Věra Tydlitátová (Občané.cz) upozornila, že zpoplatněním politických vězňů vysílá radnici špatný signál. "Těch pár stovek za to nestojí," řekla Tydlitátová. Ta upozorňovala, že řada seniorů může žít na hranici chudoby. Navrhovala, že by bylo lepší zachovat jim bezplatnou dopravu a víc zvednout sazby pro lidi v produktivním věku.

Například zastupitel ČSSD, starosta Plzně-Doubravky Michal Chalupný, je jednoznačně pro to, aby skupinám, které jezdí zdarma, byla výhoda zachována. "Měl by se najít způsob, aby neplatily nic," uvedl Chalupný.

Michal Vozobule (TOP 09) odhadoval, že pokud si všichni senioři budou muset pořídit Plzeňskou kartu, získají tak dopravní podniky šest milionů korun. "To tedy nic moc nepřinese," konstatoval.

Jiří Šneberger (ODS),místopředseda představenstva dopravních podniků, se domnívá, že zavedení jízdného pro sedmdesátníky přinese deset milionů za rok.

Koalice se bude zřejmě jen těžko dohadovat

Šéf představenstva Václav Šlajs (ČSSD) je pro to, aby pro sedmdesátníky bylo zachováno alespoň symbolické jízdné. "Ale myslím, že političtí vězni a držitelé zlaté Janského plakety by to měli mít dál zadarmo," sdělil Šlajs.

Náměstci primátora za ČSSD Martin Zrzavecký a Miloslav Šimák pouze potvrdili, že se o změně schváleného jízdného pro příští rok uvažuje. "Rozhodnutí padne ve velmi krátké době," sdělil Zrzavecký. Miloslav Šimák tvrdil, že je třeba věc domluvit například se zástupci městských částí. "Je třeba to dojednat," sdělil Šimák.

Je však možné, že se koalice ODS a ČSSD na radnici bude těžko dohadovat. Zástupcům ODS se úvahy o změně schváleného tarifu příliš nelíbí. "Hlasoval jsem pro ten návrh a pro mě není cesta zpátky," řekl náměstek primátora Petr Rund. Ten ale připustil, že dojde ke změně u dárců krve.