Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podívejte se na jednu z nejmalebnější tratí v Česku. Slaví 110 let

  11:01aktualizováno  11:01
Železní trať z Pňovan do Bezdružic v západních Čechách si připomíná stodesáté výročí. Na málokteré trati v Česku je cestování vlakem tak působivé jako tady. O víkendu se navíc u příležitosti oslavy uskuteční jízdy několika historických vlaků.

Parní vlak pod siluetou hradu Švamberk na vrchu Krasíkov. | foto: Miroslav Klas

Čtyřiadvacet kilometrů dlouhá trať z Pňovan u Plzně do města Bezdružic se vine malebnou čistou krajinou podhůří Tepelské vrchoviny. Vede v blízkosti říčky Hadovky a Úterského potoka, středověkého městečka Úterý, zřícenin hradů Švamberk a Krasíkov, zámku Bezdružice i dokonale příjemně ospalých Konstantinových Lázní.

Na vedlejších kolejích stanice Cebiv stále dobře slouží kolejnice staré i sto

Trať začali stavět v roce 1899 čeští a italští dělníci, hotovo bylo 6. června 1901. Zpočátku jízdní řád na trati nabízel pouze tři páry spojů denně, ovšem nešlo o spoje čistě osobní. Cestující byli přepravováni nákladním vlakem, ke kterému byl připojen osobní vůz.

To se změnilo až v roce 1930, kdy na trať vyjely rychlé motorové vozy s přezdívkou "věžák".

Cestovní doba se zkrátila z 90 minut na polovinu, významně také přibylo spojů. Parní lokomotivy však v nákladní dopravě sloužily až do roku 1969.

Most přes údolí řeky Mže vybudovaný společným úsilím italských a českých

Největší stavbou na trati je most přes údolí řeky Mže. Je celkově 210 metrů dlouhý a skoro padesát metrů vysoký. Impozantní stavební památka dodnes slouží bez větší opravy, kromě vyznavačů bungee – jumpingu si ji oblíbili i filmaři. Naposledy se zde natáčelo několik záběrů pro hollywoodský velkofilm Babylon A.D.

Lokálka celá léta dobře plní svoji úlohu dopravní tepny regionu. Po železnici se vyváželo dřevo, zemědělské plodiny, čedič z lomu na Hradišťském vrchu odkud se svážel lanovkou na nákladiště u Břetislavi a také cihly, které vozila na nádraží v Trpístech úzkorozchodná drážka.

Do regionu naopak putovalo ve vagonech uhlí, hnojiva a strojírenské výrobky. Významným způsobem počty cestujících doplňovali lázeňští hosté a turisté.

Program oslav a jízdní řád historických vlaků

110 let tratě Pňovany - Bezdružice, 16. a 17. července 2011

Pro místní obyvatele je dodnes trať bezpečnou jistotou veřejné dopravy za každého počasí i v době, kdy místní nevalné silnice III. třídy jsou za zimního počasí špatně sjízdné.

Vlaky lokálky také dobře zvládají nápor turistů a cyklistů, kdy o víkendech za pěkného počasí počet cestujících stoupá několikanásobně. I když význam trati pod náporem společenských změn a automobilismu poklesl, její případné uzavření by mělo pro rozvoj regionu beze sporu negativní dopady.

V novém tisíciletí začala trať nový život

V roce 2001 úspěšné oslavy výročí 100 let trati zahájily novou etapu života lokálky. Od té doby se na trati pravidelně konají jízdy výletních a nostalgických vlaků, byly opraveny některé nádražní budovy, ve vlacích zavedena přeprava jízdních kol a zahájen provoz unikátního "vlakového taxi".

Parní lokomotiva 310.072 je tradičním účastníkem akci na bezdružické lokálce.
Během oslav výročí trati se ukáží v čele nostalgických vlaků také lokomotivy
Historický motorový vůz typu Tatra M120.417 zvaný Věžák patří ke generaci
Zastávku Lomnička u stejnojmenné osady využívají s oblibou houbaři cestující do

To vše s cílem maximálně propojit žádoucí rozvoj cestovního ruchu s místní železnicí. Vzorem pro toto konání je úspěch projektu Jindřichohradeckých místních drah v jižních Čechách.

Ten ukázal, že lze ekonomicky efektivně provozovat malé železnice v 21. století tak, že jsou přínosem jak dopravě a rozvoji regionu i cestovního ruchu v něm.

V Bezdružicích po mnoha letech snah se podařilo získat pro plánované muzeum

Příznivci trati do Bezdružic pořádají brigády na zvelebení stanic a ve spolupráci s odborníky pracují na projektech, které mají dál železnici rozvíjet.

Jedná se například o snahu převést staniční budovy do majetku obcí a tím je více zapojit do rozvoje cestovního ruchu ať už jako originální penziony či návštěvní centra.

V Bezdružicích se chystá otevření muzea trati v renovovaném drážním skladiště. Pravidelné pořádání akce Bezdružické parní léto s provozem historických vlaků a kulturním programem pokaždé do regionu přiláká tisíce návštěvníků a je tak největší akcí svého druhu v Plzeňském kraji.

Z Bezdružic dál koleje nevedou, přitom jen pár kilometrů severně se nachází stanice Teplá, na trati Mariánské Lázně – Karlovy Vary. O dostavbě trati tímto směrem se intenzivně jednalo už před I. světovou válkou, ale bezvýsledně.

Nyní existuje zmodernizovaná studie nové 12,5 kilometru dlouhé trati, která by cestu z Plzně do Karlových varů zkrátila na hodinu a půl.  Její výstavbu se ale zatím nepodařilo prosadit mezi strategické dopravní projekty našeho státu.

Železniční trať z Pňovan do Bezdružic

Železniční trať z Pňovan do Bezdružic

 

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Do volební místnosti přijela také starostka Hošťky Hana Sojková (v popředí),...
Místo obrázků dali znak, přidali židle, a z verandy byla volební místnost

Netypickou volební místnost měla obec Žebráky na Tachovsku. Volilo se na verandě jednoho z rodinných domů. Stačilo, aby jeho majitelka udělala místo pro...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se starostou Horšovského Týna Václavem Mothejzíkem. (19....
Těžba lithia se možná nevyplatí. Je třeba vyčkat na průzkum, řekl Zeman

Prezident Miloš Zeman se během druhého dne svojí návštěvy Plzeňského kraje vyjádřil k plánované těžbě lithia v Česku. Při setkání s občany v Horšovském Týně...  celý článek

Veronika Petrová přijela kvůli volbám až ze Švýcarska. (20. 10. 2017)
Je to povinnost, říká žena, která kvůli volbám jela z Curychu do Plzně

V pět ráno přijela do Plzně a o půlnoci se vrací zpět do Curychu. Stovky kilometrů cestovala šestadvacetiletá Veronika Petrová jen proto, aby mohla jít k...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.