náhledy
Mezi turisty a vandráky oblíbená zastávka Strahov patří mezi nejpůvabnější na celé trati. Cesty turistů odsud vedou údolím Hadovky na hrad Gutštejn či Krasíkov.
Autor: Miroslav Klas
Rozkvetlou louku u Kokašic míjí pravidelný osobní vlak na trati bezdružické lokálky.
Autor: Miroslav Klas
Parní lokomotiva 310.072 je tradičním účastníkem akci na bezdružické lokálce. Jedná se v současnosti zároveň o nejstarší provozuschopnou parní lokomotivu v Česku. Byla vyrobena v roce 1899 v linecké lokomotivce Krauss & Co.
Autor: Miroslav Klas
Během oslav výročí trati se ukážou v čele nostalgických vlaků také lokomotivy typu T 435 "Hektor". Tento první úspěšný typ velké drážní dieselové lokomotivy v Československu byl vyráběn pražským podnikem ČKD na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století. Dodnes se s ním setkáme v čele vlečkových nebo stavebních vlaků nejen v Česku. Na obrázku v čele zvláštního vlaku na bezdružické trati.
Autor: Miroslav Klas
Stanice Pňovany byla otevřena v roce 1871 hned po dokončení trati Plzeň - Cheb. Tehdy nesla ovšem název Nový dvůr, po roce 1946 pozměněn na Nový dvůr u Stříbra. A nakonec od roku 1961 nese název Pňovany. Ostatně i nedaleká zastávka Pňovany, kterou znají především koupání chtiví Plzeňané, nesla dlouho název Rájov.
Autor: Miroslav Klas
V Bezdružicích po mnoha letech snah se podařilo získat pro plánované muzeum železnice budovu dřevěného skladiště.
Autor: Miroslav Klas
Nákladní dopravu na trati zajišťuje dnes lokomotiva řady 742, zvaná mezi železničáři jako "Tranzistor" a nebo "Kocour". Bohužel, pryč jsou doby kdy bylo možné potkat nákladní vlak po celé trati. Dnes se jezdí pro dřevo jen do Cebivi a Trpíst. Ale i to má význam. Zdejší silnice III. třídy, či spíše správě řečeno polní cesty pokryté asfaltem, nebyly pro provoz těžkých nákladních vozidel nikdy stavěny.
Autor: Miroslav Klas
Již v roce 2006 proběhla na trati velmi úspěšná akce Návrat do třicátých let za účasti mnoha historických drážních i silničních vozidel. Jejím o něco skromnějším pokračovatelem je tradiční Bezdružické parní léto.
Autor: Miroslav Klas
Parní vlak pod siluetou hradu Švamberk na vrchu Krasíkov.
Autor: Miroslav Klas
Historické inspektorské drezíny poháněné lidskou silou byly součástí provozu naší železnice dlouhých sto let. Dnes jsou jejich repliky oblíbeným zpestřením každé akce na železnici. Nejinak tomu bude i v Bezdružicích.
Autor: Miroslav Klas
Zastávka Konstantinovy Lázně vznikla až několik let po zahájení provozu na trati. Vlaky dříve zastavovaly blízko hotelu Alžbětin dvůr, v jehož přízemí byla zřízena čekárna a výdej jízdenek. Nová staniční budova byla zprovozněna až v roce 1962.
Autor: Miroslav Klas
Historický motorový vůz typu Tatra M120.417 zvaný Věžák patří ke generaci prvních motorových vozů na naší železnici z přelomu 20. a 30. let Tento druh vozu se na bezdružické trati objevoval až do poloviny padesátých let. Vzácný historický exponát na obrázku renovovali nadšenci z depa Šumperk a do Bezdružic se podíval v letech 2001 a 2006.
Autor: Miroslav Klas
Počátek bezdružické lokálky se nachází ve stanici Pňovany na hlavní trati Plzeň - Cheb. Stanice prošla radikální modernizací v letech 2006-2008, kdy zde vyrostla ostrovní nástupiště a mezi cestujícími nepříliš oblíbený podchod. Pro vlaky bezdružické lokálky je prvotně určené 6. nástupiště.
Autor: Miroslav Klas
Zastávku Lomnička u stejnojmenné osady využívají s oblibou houbaři cestující do nedalekého polesí. A málokdy se vracejí s prázdnou. Lomnička patří společně s Břetislaví k nejmladším zastávkám na trati, vznikla teprve v roce 1930 v souvislostí s náhradou parních lokomotiv v osobní přepravě motorovými vozy. Pro lehčí a svižnější motorové vozy nebyla obsluha zastávky položené ve značném stoupání velkým problémem. Na obrázku v zastávce historický motorový vůz typu M131.1 zvaný Hurvínek a nebo také Prchající kufr.
Autor: Miroslav Klas
Na vedlejších kolejích stanice Cebiv stále dobře slouží kolejnice staré i sto let. Paradoxně tak ukazují velkou životnost železnice jako dopravní cesty.
Autor: Miroslav Klas
Druhý největší most o rozpětí 10 metrů najdeme v romantickém údolí říčky Hadovky blízko populární Studánky lásky. Překrásná ukázka kamenické práce si vysloužila i jedno ze zastavení zdejší naučné stezky. To návštěvníky seznámí i s tajemstvím nádrže na vodu u paty mostu, ze které odebíraly vodu parní lokomotivy částečně dochovaným vodotažným zařízením.
Autor: Miroslav Klas
Most přes údolí řeky Mže vybudovaný společným úsilím italských a českých dělníků. Stavba je vysoká skoro 50 metrů, délka 210 metrů. Most si mimo jiné zahrál také v hollywoodském akčním filmu Babylon A.D. Jedná se o jedno z největších staveb svého druhu v Česku.
Autor: Miroslav Klas