Tak vypadá aktuální vize první etapy změn oblasti, kterou denně projdou tisíce lidí.
Předzvěstí výraznějších úprav bylo nedávné otevření části podchodu, který byl dlouhodobě nepřístupný v důsledku rekonstrukce železničních mostů a komunikací pod nimi.
Zástupci města už nechali uzavřené přístupy do podchodu od zastávky tramvají a ze Šumavské ulice, kde mohou lidé využít přechody pro chodce. Dnes už proto lze podzemím projít pouze mezi vstupy z Americké třídy a Mikulášské ulice.
Zástupci města dokončují projekty ke změnám nad zemí a developerská společnost Ameside spřádá plány na úpravy prostoru pod křižovatkou. Chce jej využít v souvislosti s projektem na vybudování nové čtvrti mezi Americkou třídou a Denisovým nábřežím.
„V říjnu předložíme zastupitelům návrh dohody s Ameside o pronájmu podchodu. Zatím je v hrubých rysech. Víme, kde bude nové vstupní místo do pochodu a jak přibližně bude vypadat výstup k dnešnímu Lidlu,“ vysvětlil náměstek primátora Pavel Šindelář.
Do znovu otevřeného podchodu dnes lidé v podstatě nemají důvod jít. Nic v něm není a proti trasám na povrchu nenabízí lepší variantu. Developer si ale myslí, že je možné mu vrátit smysl.
„Je to jedna z nejrušnějších křižovatek ve městě. Domnívám se, že pokud tam už prostor pod zemí je, byla by škoda jej nevyužít,“ prohlásil před časem zástupce Ameside Tomáš Jícha. Tvrdil, že v podchodu mají být obchody nebo služby, aby lidé měli motivaci tam zamířit. A cesta odtud má vést až k Denisovu nábřeží.
Nejdříve se má v okolí křižovatky změnit území před ústím průchodu k nádraží. „Začneme v příštím roce. Postupně tam chceme instalovat asi deset kontejnerových domů včetně infocentra s vyhlídkou,“ líčí Šindelář. Prostor dál ve směru ke křižovatce má zůstat zatím volný a plánují se v něm jenom zahradní úpravy.
Podle odhadů úpravy prostoru potrvají zhruba čtyři roky
Lidé z Útvaru koncepce s rozvoje (ÚKR) města nyní pracují také na projektech pro území od křižovatky směrem k Pařížské ulici. V dlouhodobějším plánu je totiž mimo jiné zarovnání území, kde vede k podchodu táhlý svah. Povrch by se tam měl zvednout na úroveň okolních silnic.
„A v místě by vznikl malý parčík,“ uvedl architekt ÚKR Jaroslav Holler. Již zpracovaná studie počítá například i s tím, že Šumavská ulice navazující na křižovatku už nebude pro osobní auta průjezdná. Úpravy bezprostředního okolí křižovatky v první fázi podle dosavadních odhadů zástupců města potrvají zhruba čtyři roky.
„V plánu je vysazení asi sedmdesáti stromů v oblasti. Podél silnice v Sirkové ulici chceme mít alej a chodník,“ konstatoval.
V dlouhodobějším výhledu je pak druhá fáze. Počítá s tím, že po zúžení Sirkové ulice bude možné znovu dostavět blok domů, který padl právě kvůli výstavbě široké silnice.