Obchvat Plzně slaví 10 let. Doprava ve městě by bez něj zkolabovala

  12:34aktualizováno  12:34
Je to právě 10 let, kdy na ještě nedokončenou dálnici mezi Ejpovicemi a Černicemi u Plzně vyjela první auta. Otevírání dvou třetin dálničního obchvatu byla velká sláva a pásku stříhal tehdejší premiér Vladimír Špidla. Dnes dopravní experti říkají, že bez obchvatu by doprava v Plzni zkolabovala.

Kvůli slavnostnímu stříhání pásky přijel tehdejší premiér Vladimír Špidla. | foto: archiv MF DNES

Do doby, než se obchvat otevřel, projížděly centrem Plzně všechny kamiony, osobní auta i autobusy jedoucí mezi hranicí s Německem a Prahou. Na konci roku 2003, po deseti letech soudních tahanic, to mělo skončit. 

V den slavnostního stříhání pásky u Ejpovic ale přišla hustá chumelenice a vzápětí se na ještě uzavřenou dálnici vydali první šoféři, dva kamioňáci ze Slovenska. Kolos se vyhnul stanu, v němž se jen chvíli předtím stříhala páska, ale vzápětí zapadl na krajnici a kamion se začal povážlivě naklánět.

Jakoby tahle událost předznamenala to, co se na tehdy jen zčásti dostavěném obchvatu dělo dál.

Od Ejpovic do Černic totiž nebyla dálnice ještě úplně hotová, a tak se jezdilo oběma směry jen v její jedné polovině. Dva týdny po zprovoznění se u Letkova srazila na dálnici dvě auta, přestože tam měl být zákaz předjíždění. Nehodu nepřežili tři lidé.

O další dva týdny později se na stejném úseku zabil plzeňský podnikatel Josef Schneider, ve vysoké rychlosti narazil do kamionu.

"My jsem tam chtěli tabule oddělující jízdní směry, aby se v úseku nedalo předjíždět, už před spuštěním provozu. Svéhlaví úředníci rozhodli, že stačí jedna dopravní značka, i když my jsme tvrdili, že to nestačí. Pak se tam zetka stejně dávala týden po druhé smrtelné nehodě, ale ty už životy těm lidem nevrátily," vzpomíná tehdejší zmocněnec pro výstavbu dálničního obchvatu Petr Otásek.

U Černic sjížděla z dálničního obchvatu všechna auta na starou vojenskou silnici a pak pokračovala kolem Štěnovic na dálniční přivaděč od Klatov. Po něm pak najížděla u Litic na již kompletně hotovou část dálničního obchvatu směrem na Rozvadov.

Protože ještě nebyl hotový střední kus obchvatu s tunelem Valík, auta takhle jezdila ještě další tři roky. Jen v létě roku 2004 byl dokončen i druhý pás mezi Černicemi a Ejpovicemi.

I když v prosinci 2003 vypadal nedokončený obchvat tak, jak vypadal, Plzni už pomohl. Ze sčítání projíždějících vozidel na křižovatkách u Ústředního hřbitova, Na Belánce a u přejezdu na Domažlické třídě, vyplynulo, že z průtahu města zmizela téměř polovina kamionů, které přes Plzeň jen projížděly.

Martin Pytlík, který v 90. letech minulého století bojoval za co nejrychlejší dokončení dálničního obchvatu, si teď vybavuje, co pro něj znamenalo odklonění dopravy z Plzně.

Motoristé dříve stáli ve městě i hodinové fronty

"I provizorní otevření obchvatu bylo obrovským ulehčením pro celou Plzeň. Je velmi zajímavé, že všichni včetně mě jsme velice rychle zapomněli, jak jsme předtím stáli hodinové fronty od Ústředního hřbitova až po Domažlickou třídu, popojížděli jsme mezi kamiony. Před obchvatem měli lidé bydlící v křižovatce U Pietasu i při zavřených oknech v bytech hluk od kamionů, které u křižovatky brzdily, podřazovaly a pak se zase rozjížděly. To byly šílené věci,“ říká Pytlík. 

Otevírání prvních dvou třetin dálničního obchvatu u Ejpovic v roce 2003.

Otevírání prvních dvou třetin dálničního obchvatu u Ejpovic v roce 2003.

Další auta z Plzně zmizela po kompletním dokončení a zprovoznění dálničního obchvatu včetně tunelu Valík na podzim roku 2006.

A jak by dnes vypadala doprava v Plzni, kdyby město nemělo dálniční obchvat? Šéf krajské dopravní policie Vladimír Toman si myslí, že bez fungující dálnice kolem města by doprava v Plzni kolabovala.

"Kdyby nefungoval obchvat a vše se vrátilo do Plzně, problémy by se přenesly i mimo průtah. Řidič v momentě, když někde uvázne, se snaží najít objízdnou trasu. Tím se dostává i do periferních oblastí, kam by jinak nezajel. Tak se vytváří kolizní situace i na křižovatkách, které na takovou intenzitu dopravy nejsou stavěné,“ vysvětluje Vladimír Toman.

Pokud by mělo městem projet dalších třeba 10 tisíc aut, zkolabují podle dopravních expertů i náhradní trasy.

"Kdyby nefungoval dálniční obchvat, odhaduji, že v Plzni by byly kolony tak 18 hodin denně,“ řekl dopravní specialista Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský.

Autor:

Nejčtenější

Plzeň - Real 0:5, čtyři góly za dvacet minut přinesly nejtěžší prohru doma

JEDNA NULA. Fotbalisté Realu Madrid se radují z gólu, který Plzni vstřelil...

Plzeňští fotbalisté utrpěli nejtěžší domácí pohárovou porážku, Realu Madrid, nejslavnějšímu klubu světa, ve čtvrtém...

Potrestejte ho, peskuje svět Ramose. Ten se Havlovi veřejně omluvil

PERDÓN, MILAN. Sergio Ramos z Realu Madrid se omlouvá plzeňskému záložníkovi...

Když po hodině hry střídal, tisíce fanoušků pískalo, nadávalo, spílalo. Fotbalista Sergio Ramos, ikona Realu Madrid, si...

Dělníci vyměňují oblouky železničního mostu, otočí je kolem jeho osy

Výměna prvního oblouku na železničním mostu nad přehradou Hracholusky je v...

Dělníci opravují zrezivělý železniční most nad přehradou Hracholusky na Plzeňsku. Operace je unikátní v tom, že výměna...

Vrba: Jsem smutný z výsledku. Při gólech jsme se chovali jak dorostenci

Trenér Pavel Vrba mává plzeňským fanouškům po porážce 0:5 s Realem Madrid.

Jeho jméno dlouho znělo hledištěm, fanoušci si trenéra plzeňských fotbalistů Pavla Vrbu žádali na děkovačku. Ne, po...

VIDEO: Školáci proti profesorům. Podívejte se na sestřih Plzeň vs. Real

BEZPROSTŘEDNĚ PO ZÁPASE. Vpředu zklamaný plzeňský obránce Lukáš Hejda, vzadu si...

Měl to být zápas století, alespoň tak to nazývali v Plzni. Jenomže už během první půle bylo po něm. Slavný Real Madrid...

Další z rubriky

Řidič předjel auta a v protisměru narazil do stromu, na místě zemřel

Při nehodě na Rokycansku zemřel dvacetiletý řidič osobního vozidla.

Dvacetiletý řidič osobního auta ráno zemřel na Rokycansku. Poté, co předjel jiný osobní a nákladní vůz, přejel do...

Fotky, tácky, noviny. Do brány pivovaru uložili vzkaz dalším generacím

Zástupci Plzeňského Prazdroje uložili do Jubilejní brány schránku s dobovými...

Fotografie, pivní tácky, noviny i poselství budoucím generacím vložili zástupci Plzeňského Prazdroje do měděné pamětní...

Řidiče autobusu oslnilo slunce a srazil cyklistu, podmínku nepřijal

Nízké slunce trápí v zimě většinu řidičů, ať už zasvítí do čelního skla nebo...

Řidiči autobusu, kterého loni v prosinci na Klatovsku oslnilo slunce a srazil cyklistu, uložil soud trestním příkazem...

Najdete na iDNES.cz