Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Prazdroji umí předpovědět, kolik půllitrů uhasí aktuální žízeň pivařů

  17:00aktualizováno  17:00
Kolik piva uvařit, aby ho bylo dost, ale zase ne příliš? Na tuto otázku v Plzeňském Prazdroji odpovídá unikátní analytický model, který po vyhodnocení různých dat dokáže předpovědět, jak silná bude poptávka v určitém období.

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Model, který pivovarníci používají, je klíčový zejména v létě, kdy poptávka po tekutém osvěžení výrazně roste. Tahounem spotřeby jsou důležité svátky a značný vliv má také počasí.

„Pro vyhodnocování těchto vlivů používáme data od Českého hydrometeorologického ústavu. K tomu máme historické údaje o teplotách, srážkách a dalších ukazatelích za posledních deset let. Víme také, jaká byla za daného počasí spotřeba piva. Počítačový systém všechny tyto vstupní údaje zanalyzuje a ve výsledku dostaneme model, který nám pomáhá odhadnout spotřebu jednotlivých piv,“ vysvětluje Pavel Svoboda, manažer plánování poptávky Plzeňského Prazdroje.

Podle pivovarských odborníků nelze v procentech vyjádřit spolehlivost předpovědi. „V porovnání s jinými nápojovými společnostmi, které si také tvoří svoje analytické modely, je však náš model velmi dobrý a nadprůměrně spolehlivý,“ uvedla mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková.

Prodej piva v létě

  • V nejteplejším počasí opouští brány pivovarů Plzeňského Prazdroje celkem až 45 tisíc hektolitrů piva denně. Což znamená devět milionů půllitrů.
  • Centrální dispečink v létě denně vyřizuje více než 7000 objednávek.
  • Z pivovarů denně rozváží pivo desítky nákladních automobilů: Radegast (140 vozů), Velké Popovice (160 vozů), Plzeňský Prazdroj (230 vozů).

Spotřebě piva nejvíce přeje teplé a slunečné počasí s teplotami od 18 stupňů Celsia výše. Jednotlivé typy piv jsou ale na změny počasí různě citlivé. Nejméně výkyvů a nejvíce věrných konzumentů mají ležáky, zejména Pilsner Urquell. Když nastane teplé počasí, stoupá spotřeba výčepních piv, zejména oblíbené desítky.

„Pokud ale přijdou tropická vedra, spotřeba alkoholických piv již neroste a naopak dramaticky se zvedá poptávka po těch bez alkoholu. Nejpopulárnějším z kategorie nealkoholických piv je Birell,“ uvádí obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.

Připomíná, že nealkoholické pivo je v podstatě přírodní iontový nápoj. Obsahuje sacharidy, bílkoviny, vitamíny především skupiny B a minerální látky jako draslík, sodík, vápník, hořčík. Celkově se Birellu prodá v létě třikrát více než v zimním období.

Pivo v plechovkách si vozí lidé na dovolenou

Negativně se na spotřebě piva v létě podepisují déletrvající deště, protože lidé tolik nechodí do restaurací a hospod.

„Na nákupy v obchodech ale počasí nemá až tak výrazný vliv. Lidé nejdříve vypijí vlastní zásoby z lednic, špajzů a pak teprve jdou do obchodu. Jestli se mezitím nějak změní počasí, nehraje takovou roli,“ dodává Tomáš Mráz. Toto platí zejména pro pivo lahvové, které si zákazníci často nakupují do zásoby.

O pivo v plechovkách je v létě velký zájem, protože si ho lidé vozí s sebou na dovolené do zahraničí.

Nová linka v Prazdroji stáčí nápoje do plechovek osmi velikostí (29. 6. 2017)





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
V Plzni je málo jeslí, mateřské školy začaly přijímat i dvouleté děti

V Plzni mají rodiče k dispozici jen dvoje jesle. Jejich kapacita je beznadějně naplněná, děti jsou zapsané i v pořadníku. Některé mateřské školy chtějí...  celý článek

Neobvyklý zásah policistů v civilu na řidiče z Karlovarska
Zákrok policistů v civilu proti řidiči řeší GIBS jako zneužití pravomoci

Dva policisty, kteří nedávno v Plzni hrubě zakročili proti řidiči J. V. z Karlovarska, podezírá Generální inspekce bezpečnostních sborů ze zneužití pravomoci....  celý článek

Divoké prase - ilustrační foto.
Muže na Plzeňsku napadlo divoké prase, s krvácením skončil v nemocnici

Divoké prase zaútočilo v neděli odpoledne na muže v lese na Plzeňsku. Zvíře muži poranilo nohy, s masivním krvácením byl převezen na ošetření do nemocnice.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.