Plzeň spustila loni v dubnu kampaň, která měla přimět cestující, aby si řádně kupovali jízdenky. Nyní chtějí Dopravní podniky najmout na správu pohledávek od černých pasažérů externí firmu.

Plzeň spustila loni v dubnu kampaň, která měla přimět cestující, aby si řádně kupovali jízdenky. Nyní chtějí Dopravní podniky najmout na správu pohledávek od černých pasažérů externí firmu. | foto: ČTK

Plzeňský dopravce chce na správu dluhů černých pasažérů najmout firmu

  • 1
Vlnu nevole spustil na jednání plzeňských zastupitelů návrh Dopravních podniků, které chtějí najmout externí firmu na správu pohledávek od černých pasažérů. Na město přitom dlouhodobě tlačí občanská sdružení, aby podnik vymáhání pokut nepřeprodával advokátům a agendu zajišťoval sám.

"Nejschůdnější je ponechat pohledávky ve vlastnictví dopravního podniku," uvedl předseda dozorčí rady plzeňských Dopravních podniků a zastupitel Jiří Šneberger z ODS. Právě on ve čtvrtek navrhl, aby si podnik na jejich správu najal firmu.

Argumentoval hlavně tím, že Dopravní podniky na tuto činnost nemají dostatek vlastních lidí. "Firma by vzešla z výběrového řízení a bylo by to za odměnu maximálně 150 až 200 korun za případ," prohlásil již dříve předseda představenstva Dopravních podniků Václav Šlajs.

Podle šéfa klubu zastupitelů TOP 09 Michala Vozobuleho by na takovou agendu stačila jedna pracovnice s maturitou, která umí na počítači. Ta by podle něj mohla ovládat jednoduchý program, což je v dnešní době zcela obvyklý a navíc levný postup.

Vozobule kritizoval i fakt, že představenstvo Dopravních podniků bude příští týden rozhodovat o změně způsobu zúřadovávání pohledávek a rada města se k tomu nevyjádřila. Přitom je město dlouhodobě kritizované za přeprodávání pohledávek advokátům a odklánění výnosů do daňových rájů, čímž černým pasažérům naskakovaly neúměrně vysoké náklady. Město navíc nezveřejnilo smlouvy o přeprodávání dluhů lidí advokátům.

Zastupitele města v minulosti vyzvala také společnost Člověk v tísni, aby byznys s dluhy nepodporovali. "Proč jste k tak závažnému problému nevyvolali veřejnou debatu?" vyzýval ve čtvrtek Vozobule.

"Rada města nemá v tomto žádnou kompetenci," ohradil se primátor města Martin Baxa z ODS. "Město ale jako jediný akcionář Dopravních podniků může říci svůj názor," oponoval zastupitel Petr Suchý z TOP 09.

Představenstvo bude rozhodovat také o tom, jaké pokuty bude černý pasažér po výzvě k zaplacení hradit. Ve hře je varianta 1000, ale i třeba 1500 korun. "Když člověk ukradne máslo v marketu, tak ho devadesát procent lidí odsoudí, zatímco když ukradne službu dopravního podniku, tak jsou tolerantní. Ale my se musíme chovat s péčí řádného hospodáře," reagoval Václav Šlajs.

Nezapomněl upozornit na statistiku, podle níž Češi ze všech obyvatel 27 zemí Evropské unie kradou v supermarketech nejvíce.