Plzeňským hutím hrozí opět konec. Firmu čeká reorganizace, nebo konkurz

  20:03aktualizováno  20:03
Plzeňské kovárny a hutě, dříve součást Škodovky, jsou opět před rozhodnutím, jestli spadnou do konkurzu. Krajský soud o tom rozhodne do týdne. Ve hře je 740 zaměstnanců a s tím spojená možná sociální bouře v regionu. Reorganizaci firmy v pondělí u Krajského soudu v Plzni představil právník Pilsen Steel Petr Kališ.
Personální ředitel Pilsen Steelu Pavel Ratislav je ale přesvědčený o tom, že zvýšením výroby v podniku, který dnes jede na polovinu kapacity, se ztráta obrátí v zisk.

Personální ředitel Pilsen Steelu Pavel Ratislav je ale přesvědčený o tom, že zvýšením výroby v podniku, který dnes jede na polovinu kapacity, se ztráta obrátí v zisk. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Plzeňské kovárny a hutě Pilsen Steel jsou dnes v majetku ruského podnikatele Igora Šamise. Podnik má dvě možnosti, které bude plzeňský soud zvažovat - buď konkurz nebo reorganizace, jíž ovšem bude provádět stejná skupina, která do insolvence firmu dovedla. Ta je v takzvaném insolvenčním řízení rok. Důvodem jsou pohledávky stovek věřitelů, kterým hutě dluží dohromady 4,5 miliardy korun.

Prim v celém případu, na jehož konci by mohlo být i 740 nezaměstnaných kováků a sociální problém na Plzeňsku, hraje nový finanční partner, společnost VEB Capital ze skupiny ruské státní banky Vněšekonombanky. Ta je s pohledávkami 3,2 miliardy korun největším věřitelem podniku a má logicky největší zájem, aby firma v konkurzu neskončila. Ztratila by na podnik vliv a nemohla by pohledávku v budoucnosti vymoci, když by konkurz všechny pohledávky vyřešil.

Například odboráři mluví o tom, že pokud se bude stavět Temelín a zakázku ve výši 200 až 300 miliard korun by získalo ruské konsorcium, Pilsen Steel by se prý mohl zahojit a ruská banka Vněšekonombanky údajně s úzkými vazbami na ruského prezidenta Vladimira Putina by svoji pohledávku proměnila ve splátku dluhu.

Reorganizaci firmy v pondělí u Krajského soudu v Plzni představil právník Pilsen Steel Petr Kališ. Spočívá v tom, že VEB Capital složí po schválení plánu na účet insolvenčního správce 50 milionů korun k úhradě pohledávek. V případném konkurzu by byl podnik buď prodán jako celek, nebo po částech.

Podle slov několika ze zhruba 400 věřitelů by jim konkurz přinesl velmi mizivé uspokojení. Podle odhadů poradců firmy by se mezi ně rozdělovalo jen zhruba 27 milionů korun. "Plán řeší velice rychle dokončení reorganizace a insolvence. Po jeho schválení předpokládáme navýšení zakázek," řekl Kališ. Starý dluh bude podle něj částečně uspokojený a částečně zanikne. "Reorganizace je jednoznačná jistota pro všechny," uvedl.

Věřitelé: další šanci si nezaslouží

To si nemyslí Jan Válek, zástupce jednoho z věřitelů - firmy Lenox, která hutím dodávala rudu na výrobu železa. Přihlásila pohledávku ve výši 156 milionů korun, z které by se jí reorganizací vrátilo zhruba procento, tedy 1,5 milionu. "Majitel si podle mě nezaslouží novou šanci v podobě dalšího fungování. Podnik by měl dostat někdo jiný, takto má reorganizace jediný výsledek - že zůstává stejný majitel i management a všichni ostatní přijdou o 99 procent svých pohledávek. Pilsen Steel by se měl prodat v konkurzu a tím by nový majitel dostal šanci předvést lepší hospodaření," myslí si Válek.

Již dříve zájem o firmu deklaroval miliardář Karel Komárek a jeho firma KKCG. Ta místo konkurzu a následného získání firmy poskytla hutím překlenovací úvěr ve výši kolem půl miliardy korun. "Je škoda, že konkurz soud neprohlásil už před rokem. Za rok ztrátového hospodaření firma prohospodařila dalších zhruba 400 milionů korun," uvedl Válek.

Personální ředitel Pilsen Steelu Pavel Ratislav je ale přesvědčený o tom, že zvýšením výroby v podniku, který dnes jede na polovinu kapacity, se ztráta obrátí v zisk. Pavel Tropp z firmy Dinatro s pohledávkou vůči Pilsen Steelu ve výši šest milionů korun si myslí, že dění kolem Pilsen Steelu je podivné. Podle něj vše zavání tunelováním podniku, na které doplatili věřitelé.

Nejčtenější

VIDEO: Nejdelším železničním tunelem v zemi už jezdí vlaky s cestujícími

První vlak s cestujícími, který projel nejdelším železničním tunelem v České...

Nejdelší železniční tunel v České republice začíná sloužit veřejnosti na třetím železničním koridoru z Plzně do Prahy....

Nová varianta pro Plekance. Zájem má Plzeň, potvrdil manažer Vlasák

Plekanec: O medaili se nikdo nebaví, vážíme si podpory diváků

O hokejistu Tomáše Plekance usiluje další klub z české extraligy - Plzeň. Pro iDNES.cz to potvrdil sportovní manažer...

Čisto na kolejích. V nejdelším tunelu nebude možné používat staré toalety

Prohlídka nejdelšího železničního tunelu v ČR u Plzně. (21. 9. 2018)

Už tento pátek se naplno rozjede provoz více než čtyřkilometrového železničního tunelu Ejpovice - nejdelšího v Česku....

Logističtí géniové. Při biatlonu budou Emmonsovi „střílet“ i proti sobě

Matthew a Kateřina Emmons na střelnici v Plzni-Lobzích.

Starají se o čtyři děti, mají pracovní úvazky na střelnici v Plzni a navrch teď oba pomáhají biatlonovým reprezentacím,...

PONEDĚLNÍK: Míří video do záhuby? Nedovolte to. A Milane, co to bylo?

Milan Baroš z Baníku Ostrava padá po střetu s opavským protihráčem s bolestivou...

Pomezní sudí Guillaume Debart neměl den. Během sedmi minut neuznal Cavanimu pro ofsajd dva góly. Rychle ho však opravil...

Další z rubriky

Skiareál na Špičáku investoval do zasněžování, cena jízdenek stoupla

Na šumavském Špičáku začala zimní sezona. (7. ledna 2016)

Šumavský lyžařský areál Špičák investoval zhruba deset milionů korun do modernizace střediska. Šlo především o...

Zraněný orel, který sežral holuba i s kroužky, se už vrátil do přírody

Orel mořský, kterého na konci října našli zraněného na Klatovsku, je opět...

Orel mořský, který špatně létal a v zažívacím traktu mu uvázly chovatelské kroužky poštovního holuba, se po třech...

Nový tunel u Plzně otestoval nákladní vlak, v pátek jím projedou i cestující

Nový železniční tunel u Plzně otestoval nákladní vlak. (15. 11. 2018)

Nákladní vlak projel v půl páté odpoledne jako první novým železničním tunelem u Plzně, který je nejdelší svého druhu v...

Najdete na iDNES.cz