Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plzeňské divadlo je bez opony, prochází celkovou obnovou

  10:23aktualizováno  10:23
Unikátní a mnoha zajímavostmi opředená opona plzeňského Divadla J. K. Tyla prochází v těchto dnech kompletní obnovou. Musí být upravena její délka i šíře a dočká se také nového protipožárního ošetření.

Oprava opony v divadle J.K.Tyla v Plzni - Jan Klér a Jana Kováříková stříhají nový kus látky na oponu | foto: Daniel Beran, MAFRA

Málokdo zřejmě ví, že v dolním švu opony plzeňského Divadla J.K.Tyla je zašitý těžký řetěz, jehož úkolem je zajistit právě efektní klesání bordové sametové masy a její pevné přiléhání k podlaze jeviště.

Váží asi 250 kg. Právě její váha, neboť opona Velkého divadla patří k největším a nejtěžším v republice, je patrně příčinou zvláštního jevu. Opona se za dobu své existence - od rekonstrukce v 80. letech minulého století - zužuje a prodlužuje. Teď už jí v šířce chybí tolik, že je třeba došít metr a půl široký pruh sametu tak, aby dosahovala původní šíře.

Oprava opony v divadle J.K.Tyla v Plzni

Opona má zhruba 230 m2, a tak se musí veškeré opravy provádět přímo na jevišti, které po několik dnů patří strojům a lidem z firmy Divadelní služby Plzeň.

"Je ušita z velice kvalitního a těžkého sametu, zhruba dvakrát tak těžkého, než bývá obvyklé v menších divadlech," uvedl Jan Klér z Divadelních služeb Plzeň. Jak říká, nebylo jednoduché najít identický samet.

"Zahraniční dodavatelé nevyhovovali barevnicí, a tak jsme se nakonec dohodli s tuzemským dodavatelem a samet nechali nabarvit podle plzeňského originálu.

Plzeňská opona se nerozevírá do stran, jako většina ostatních, ale zvedá se a klesá shora dolů. "Největší tah a zátěž na textilii je právě nahoře," vysvětlil Petr Klér.

Váha opony však je také prospěšná. Jestliže se někde instaluje opona i po pěti letech, kvalitní a těžký plzeňský samet takovou kompletní výměnu ještě zdaleka nepotřebuje.

Oprava opony v divadle J.K.Tyla v PlzniOprava opony plzeňského Divadla J.K.Tyla

Součástí prázdninové renovace opony bude i obnova její protipožární impregnace, a protože dnes už je možné používat ty nejlepší prostředky dokonce parfémované, bude se několik dní po instalaci opravené opony linout hledištěm svěží ovocná vůně s poetickým názvem ledový vítr.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Auto Link & go jezdí bez řidiče. (17. 10. 2017)
Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se starostou Horšovského Týna Václavem Mothejzíkem. (19....
Těžba lithia se možná nevyplatí. Je třeba vyčkat na průzkum, řekl Zeman

Prezident Miloš Zeman se během druhého dne svojí návštěvy Plzeňského kraje vyjádřil k plánované těžbě lithia v Česku. Při setkání s občany v Horšovském Týně...  celý článek

Vítězný návrh siluety světce od Adama Kovalčíka se nelíbil některým...
Referendum o světci a palmě v Nepomuku nebude, projekt se odkládá

Referendum o vybudování siluety svatého Jana Nepomuckého na kruhovém objezdu v Nepomuku na Plzeňsku se neuskuteční. Rozhodli o tom zastupitelé města. Projekt...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.