Plzeňská Techmania se začala rozšiřovat. Bude to stát 577 milionů

Moderní plzeňské vědecko-technické muzeum Techmania zahájilo rozsáhlou investici za 577 milionů korun. Získá díky ní unikátní 3D planetárium, nové laboratoře a více exponátů. Rozloha celého areálu v bývalé Škodovce bude zabírat plochu šestnácti fotbalových hřišť.

Studie budoucí podoby plzeňské Techmanie, jak by měla vypadat díky investici 577 milionů už v polovině roku 2014.

Je pondělí 30. června 2014. Vědeckotechnické centrum je v obležení davů. Stovky nedočkavých Plzeňanů se těší, až se poprvé podívají do zbrusu nového planetária, které vítá první návštěvníky.

Fotogalerie

"A poletíme ke hvězdám?" vyzvídá malý chlapec u dědy. "Jasně. Budou je promítat ve 3D. Tak se ti bude zdát, že vážně letíš a planety kolem tebe jen sviští," vysvětluje amatérský astronom vnoučkovi. Taky už se nemůže dočkat. Po téměř 20 letech se zase podívá do plzeňského planetária.

Lákavá fikce? Brzy realita. Plzeňská Techmania získala dotaci 577 milionů korun a tento týden oficiálně zahájila práce na rozšíření svého areálu.

"Prvního návštěvníka uvítáme v nové, o dvě třetiny větší Techmanii 30. června 2014," těší se ředitel science centra Vlastimil Volák.

Techmania Science Center

Založila ho Západočeská univerzita v Plzni a Škoda Investment s cílem probudit zájem o technické obory.

První návštěvníky přivítalo centrum 6. listopadu 2008. Od té doby ho navštívilo na čtvrt milionu lidí, z toho jen loni 70 tisíc.

Nyní mohou vidět na 200 exponátů, od června 2014 jich bude mnohem víc. Celý areál se zvětší z nynějších 10 na 30 tisíc metrů čtverečních.

Na dostavbu a nové planetárium získala Techmanie 577 milionů z operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace. Z toho evropská dotace činí 490,5 milionu a zbytek je ze státního rozpočtu.

Těžké stroje se jako první v úterý zakously do volného prostranství před vědeckotechnickým centrem, kde má vyrůst dvoupodlažní parkoviště pro návštěvníky. Jako další přijde na řadu bývalá škodovácká jídelna, která se podle projektu plzeňského Ateliéru Soukup promění na planetárium.

Budova v bezprostředním sousedství páté brány Škodovky je od předminulého roku památkově chráněna. "Je unikátní díky prvnímu použití konstrukce Hetzerových vazníků. Lepených směsí malty s tvarohem. Ty a další prvky zachováme," říká Vlastimil Volák.

Uvnitř haly vyrostou dvě sférické kopule pro výuku. Jedna s takzvaným virtuáriem - okrouhlou projekční plochou, na které bude možné promítat ve 3D pohyb ve vesmíru, život pod mořskou hladinou nebo záběry z lidského těla. "Průměr kopule bude 14 metrů. Povrch bude z perforované lehké slitiny. Bez přesahů jednotlivých dílců," popisuje mluvčí Techmanie Tomáš Moravec. Při promítání tak bude vypadat jako jednolitá plocha. "Zařízení, která jsou schopna takto trojrozměrně promítat na kulovou plochu, existuje ve světě jen asi deset," doplňuje Volák.

Interiér chystaného planetária.
Interiéry science centra, které vyroste společně s planetáriem.

Zároveň s planetáriem počítá projekt s dobudováním vlastního science centra v druhé polovině nynější haly Techmanie. Zde vzniknou odborné laboratoře na výuku chemie, fyziky či biologie, které budou využívat základní a střední školy. Podle ředitele centra mají být přístupné i pro veřejnost. Planetárium se stávající halou nakonec propojí ještě v úrovni prvního podlaží lávka, která přemostí železniční vlečku.

Podle plánů také v dohledné době padne zeď, která odděluje Techmanii od Borské ulice, V. brána se posune o pár desítek metrů do vnitřku škodováckého areálu a ten naopak od vědeckotechnického centra oddělí nová zeď.

Registr vozidel (ilustrační foto)